— Satu Haapanen

Lapsilisäleikkauksen taustoja

Hallituksen kehysriihen päätökset ovat keskusteluttaneet viimeiset kaksi viikkoa. Hallituksen päättämät sopeutustoimet ovat suuruudeltaan noin 2,3 miljardia euroa. Valtiontalous oli saatava tasapainoon ja oli tehtävä merkittäviä päätöksiä. Näin tehtiinkin, vaikka helppoa se ei ollut.

Valtiontalouden tasapainottaminen vaati sekä mittavia veronkorotuksia että leikkauksia moniin eri menoeriin. Koska lapsilisä on universaali, kaikille lapsiperheille maksettava etuus, on sen kokonaiskulut valtiolle vuosittain 1,5 miljardia. Siksi pienikin leikkaus siitä tasapainottaa valtiontaloutta merkittävästi. Täytyy muistaa, että myös monet lapsilisäleikkauksen vaihtoehdot olisivat olleet kipeitä ja kohdistuneet pitkälti samoihin perheisiin. Hallitus päätti aivan oikein olla nostamatta arvonlisäveroa ja heikentämättä kuntien peruspalveluja valtionosuusleikkauksilla.

Lapsilisiä päätettiin leikata 110 miljoonaa euroa, mikä on 8,4% leikkaus, kun se jaetaan tasaisesti kaikkia lapsilisän tasoja leikaten. Ensimmäisen lapsen kohdalla lapsilisä laskee kuukaudessa 8,8 euroa, viidennen lapsen kohdalla 189,63 eurosta 173,7 euroon.

Kehysriihen yhteydessä käytiin paljon keskustelua siitä, millainen leikkausmalli oli kaikkein oikeudenmukaisin. Tasaisella leikkauksella kaikista lapsilisistä on pienin kielteinen tulonjakovaikutus, sillä tilastojen mukaan monilapsisissa perheissä pienituloisuus on yleisempää kuin pienissä perheissä.

Vihreille oli tärkeää, että lapsilisän yksinhuoltajakorotus säilyi, sillä yksinhuoltajaperheet ovat keskimäärin eniten yhteiskunnan taloudellisen tuen tarpeessa. Jatkossakin yksinhuoltajat saavat lapsilisiin noin 48 euron korotuksen kuussa. Lisäksi kaikkein heikoimmassa asemassa olevat perheet voivat jatkossakin hakea toimeentulotukea. Toimeentulotukeen ei tehty indeksileikkausta, joten sen määrä ei pienene ja sen laskennassa otetaan huomioon pienentynyt lapsilisän määrä.

Tulee samalla muistaa, että hallituskaudella on tuettu pienituloisia lapsiperheitä monin tavoin: on nostettu perusturvaa sadalla eurolla ja korotettu verotuksen ansiotulovähennyksiä ja perusvähennystä. Nämä vähennykset tarkoittavat, että pienistä tuloista jää entistä enemmän käteen. Viime syksyn rakennepaketissa sovittiin työttömyysturvan ja asumistuen suojaosuudesta. Jatkossa molempien tukien päälle voi tienata 300 euroa ilman, että tuet pienenevät.

Lapsiperheiden arkeen vaikuttaa olennaisesti toimivat peruspalvelut. Erittäin suuri asia lapsiperheille on sote-uudistus, jonka perustus on nyt luotu yhteistyössä hallituksen ja opposition kesken. Tälle perustalle on hyvä rakentaa toimivat terveys- ja sosiaalipalvelut. Meillä on alkanut iso yhteinen urakka sote-uudistuksen seinien rakentamisessa. Tavoitteena tulee olla, että kaikkialla Suomessa pääsee nopeasti oikeaan hoitoon, että kansalaisten terveyseroja pienennetään ja että eri sosiaalipalvelut integroidaan toimiviksi kokonaisuuksiksi. Onnistunut sote-uudistus parantaa sekä julkista taloutta että perheiden arkea.

Lapsilisien leikkaus on kipeä ja vaikea päätös. Ei se kiertelemällä muuksi muutu. Täytyy kuitenkin muistaa, ettemme voi jättää velkojamme lastemme ja lastenlastemme maksettaviksi.

Lue koko Satun ryhmäpuheenvuoro eduskunnan välikysymyskeskustelussa lapsilisien leikkaamisesta.