— Satu Hassi

Lentoliikenteen päästöt vihdoinkin päästökauppaan - loppu vapaamatkustajuudelle ilmastonsuojelussa

Euroopan parlamentti käsitteli tänään lentoliikenteen liittämistä EU:n päästökauppaan. Päästövähennyssavotassa lentoyhtiöt ovat tähän asti levänneet laakereillaan. Niissä on tuudittaudu ajatukseen, ettei niiden tarvitse tehdä mitään, koska Kioton sopimus jättää kansainvälisen lentoliikenteen rajoitusten ulkopuolelle. Lentoliikenteen päästöt ovat kasvaneet huimaa vauhtia, ne ovat melkein kaksinkertaistuneet vuodesta 1990. Tänään Euroopan parlamentti päätti, että tästä vapaamatkustajuudesta on tehtävä loppu.

EU:n komissio on ehdottanut päästökaupan ulottamista lentoliikenteeseen, mutta komission ehdotus ei varsinaisesti olisi estänyt päästöjen kasvua. Tämä olisi voinut johtaa siihen, että lentoyhtiöt vain olisivat ostaneet päästöoikeuksia muilta sektoreilta, mutta eivät oikeasti olisi vähentäneet päästöjään.

Parlamentti sen sijaan haluaa lentokoneiden päästöille sekä hinnan että ylärajan. Parlamentti vaatii, että lentoliikenteelle jaetaan päästöoikeuksia vain 90 % vuosien 2004–2006 päästöistä ja että neljännes näistä myydään huutokaupalla. Yksikään lentoyhtiö ei siis saa kaikkia päästöoikeuksia ilmaiseksi. Muilta sektoreilta lentoyhtiöt saisivat ostaa lisää päästöjä vain noin 13 %, ja vuodesta 2013 eteenpäin kiintiöitä saa tarkistaa vain alaspäin.

Parlamentti haluaa ulottaa päästökaupan sekä EU:n sisäisiin että EU:n ja muun maailman välisiin lentoihin samanaikaisesti eli vuonna 2011. Komissio ehdotti EU:n sisäisten lentojen päästökaupan aloittamista vuonna 2011 ja muiden vasta seuraavana vuonna.

Lentojen päästöt kaksinkertaistuneet

Lentopäästöjen suitsimisella on kiire. Ne ovat kasvaneet nopeammin kuin minkään muun alan päästöt. Kioton sopimuksen vertailuvuoden 1990 jälkeen ne ovat jo kasvaneet 87 %, eli lähes kaksinkertaisiksi. Ellei rajoituksia aseteta, lentopäästöjen arvioidaan vielä kaksinkertaistuvan vuoteen 2020 mennessä, mikä ei todellakaan ole hyväksyttävää.

Parlamentti haluaa myös, että lentojen hiilidioksidipäästöt kerrotaan kahdella. Tämä on oikein, koska lennot aiheuttavat ilmastonmuutosta muillakin tavoin, esimerkiksi typen oksidipäästöjensä kautta.

Mielestäni johdonmukaisinta olisi huutokaupata kaikki päästöoikeudet, se sopisi parhaiten markkinatalouteen. Tähänastiset kokemuksemme päästökaupasta ovat opettaneet, että yhtiöt laskuttavat päästöoikeuksien hinnan kuluttajilta myös silloin, kun ovat saaneet ne ilmaiseksi. Pitemmällä aikavälillä pitääkin siirtyä kaikkien päästöoikeuksien huutokauppaamiseen.

Finnair on ajanut ilmaisten päästöoikeuksien jaon pohjaksi mallia, joka suosisi puolityhjinä lentäviä koneita. Minä olin tänään siinä enemmistössä, joka tuki toisenlaista jakoperustetta. Parlamentti antoi kuitenkin tukensa sille, että jäsenvaltiot saavat tukea syrjäseutujensa lentoliikennettä niillä varoilla, joita ne saavat päästöoikeuksien huutokaupasta. Lisäksi parlamentti sulki päästökaupan ulkopuolelle alle 20 tonnin painoiset koneet. Toisin sanoen päästökauppa ei tapa lentoliikennettä harvaanasutuille seuduille.