— Satu Hassi

Fiksumpaa valoa kansalle!

Suomessa vallitsee lähestulkoon kansallinen yksimielisyys siitä, että on epäreilua vaatia pientä, puhdasta ja urheaa maatamme lisäämään uusiutuvan energian osuutta.

Mehän olemme talvisodasta ja sotakorvauksista alkaen tehneet kaikissa asioissa kaiken mahdollisen ja jo kauan ennen muita.

Aika harva Suomessa tietää esimerkiksi, että Norjassa ja Ruotsissa sähkönkulutus ei tällä vuosituhannella enää ole kasvanut. Suomessa sähkönkulutuksen kasvua pidetään luonnonlakina.

Energian kokonaiskulutus on kuitenkin ratkaiseva palanen siinä, kuinka suureksi uusiutuvan energian osuus kyetään järkevästi nostamaan. Mitä enemmän käytetään modernia, fiksua energiapihiä tekniikkaa, sitä pienempi on energian kokonaiskulutus ja sitä helpompaa on nostaa uusiutuvien osuutta.

Yksi pieni esimerkki säästömahdollisuuksista on siirtyminen fiksumpaan valaistukseen. 100 watin hehkulamppu muuttaa valoksi vain 5 wattia. 95 wattia lampun syömästä sähköstä muuttuu lämmöksi. Sama 5 wattia valoa saadaan aikaan 20 watin pienoisloistelampulla, joka siis muuttaa sähköä lämmöksi "vain" 15 watin teholla. Led-lamput muuttavat valoksi puolet kuluttamastaan sähköstä, mutta menee vielä muutama vuosi ennen kuin niistä saadaan tavallisten huoneiden valaisuun sopivia malleja.

Valaistus vie noin kuudesosan EU:n kuluttamasta sähköstä. Jos EU kieltäisi hehkulamppujen myynnin, hiilidioksidipäästöt pienenisivät noin 20 miljoonaa tonnia vuodessa ja sähkön säästö vastaisi 10 miljoonan kodin sähkönkulutusta. Suomessa säästö vastaisi 55 000 sähkölämmitteisen omakotitalon kulutusta.

Muun muassa Kalifornia, Australia ja Kuuba ovat jo päättäneet luopua hehkulampuista. Jopa EU:n lampputeollisuus on valmis hehkulamppukieltoon vuodesta 2015. Komissiokin valmistelee asiaa.

Britannia päätti toimia nopeammin. Se kielsi tämän vuoden alusta 150 watin hehkulamppujen myynnin, ensi vuoden alusta 100 watin, seuraavana vuonna 60 ja 40 watin lamput.

Minusta Suomi voisi seurata Britannian esimerkkiä ja kieltää ensi vuoden alusta 100 watin ja sitä isompien lamppujen myynnin, ja vuosi kerrallaan laskea rajaa alaspäin, 60, 40, ja 25 wattiin.

Al Gore sanoi viime viikolla, että lamppujen vaihtoa tärkeämpää on muuttaa lait ja kansainväliset sopimukset. Juuri niin. Ja juuri siitä on kyse EU:n komission ehdottamassa energia- ja ilmastopaketissa. Muutamme lait Euroopassa siten, että päästömme vähenevät vähintään 20 % vuoteen 2020 (mieluiten vielä enemmän). Samalla luomme painetta muita maita kohtaan, jotta saadaan aikaan kansainvälinen sopimus päästöjen vähentämisestä koko maailmassa.