— Satu Hassi

Voi norppa parkaa!

Maa- ja metsäministeriö on pukki kaalimaan vartijana.

Pari vuotta sitten tapasin eläkkeellä olevan mikkeliläisen toimittaja Veikko Kilkin, joka on Saimaan norpan suojelutyön pioneereja. Hän kertoi kauan sitten haastatelleensa muuatta Saimaan saaressa yksin asuvaa vanhempaa miestä. Lopuksi Kilkki oli kysynyt: Mitäs luulet, selviääkö norppa? Mies oli vastannut: Kunhan ei kävis niinkö meille muille viiksekkäille, että jiäp iliman akkaa.

Kilkki oli kirjoittanut tarinan muistiin ja lähettänyt Junnu Vainiolle. Tämä sai siitä aiheen tunnettuun lauluunsa Nestorista ja norpasta, sukunsa viimeisistä.

Vuosia olemme eläneet siinä uskossa, että "Nestorin norppa" ei jäänytkään sukunsa viimeiseksi ja että suojelutyö on onnistunut. Muutamana viime vuonna tilanne on kuitenkin kääntynyt huonommaksi. Kolme vuotta sitten Saimaan norpan kannaksi laskettiin 280, viime vuonna 260. Välittömän uhanalaisuuden rajana pidetään 400 yksilöä.

Tiedämme, että Suomi on maailman ainoa maa, jossa Saimaan norppa elää. Tiedämme, että ilmastonmuutos vaikeuttaa norpan lisääntymistä, koska jäällä ei enää joka talvena ole kinoksia, joihin emot voivat tehdä lumipesän vastasyntyneiden kuuttien suojaksi.

Olemme olleet järkyttyneitä siitä tiedosta, että niistä kuuteista, jotka ovat selvinneet hengissä ensi viikoistaan, peräti puolet kuitenkin kuolee ensimmäisenä kesänään, ihmisten virittämiin kalaverkkoihin.

Miten virallinen Suomi reagoi tähän norpan hätätilanteeseen? Siten, että ministeri Anttila kieltäytyy asettamasta uusia rajoituksia verkkokalastukselle, kuuttien suojelu jää kalastajien vapaaehtoisten toimien varaan.

Anteeksi nyt vain ministeri Anttila, luottaminen kalastajien vapaaehtoisuuteen ei ole mikään toimi. Se ei ole yhtään mitään. Mikään ei ole tähänkään asti estänyt Saimaan kalastajia toimimasta vapaaehtoisesti. Kaikki ovat tienneet vuosikymmenien ajan norpan uhanalaisuuden. Vapaaehtoista suojelua on kokeiltu jo vuosikymmeniä. Siitä huolimatta kalastajat Saimaalla ovat virittäneet verkkonsa niin, että puolet uusista kuuteista kuolee.

Se, että maa- ja metsätalousministeriö luottaa "vapaaehtoisiin toimiin" on yhtä uskottavaa ja fiksua kuin on ollut luottaa autoteollisuuden vapaaehtoisuuteen autopäästöjen vähentämisessä tai finanssimaailman vapaaehtoiseen omavalvontaan riskien hallitsemiseksi.

Tässä asiassa nyt kerta kaikkiaan maa- ja metsätalousministeriö on pukki kaalimaan vartijana. Se on jäävi toimimaan viranomaisena, jonka päätökset ratkaisevat, suojellaanko Saimaan norppaa ihan aikuisten oikeasti vai vain leikisti.

Käytännön suojeluasiat, kuten kalastusrajoitukset norppien lisääntymisalueilla on siirrettävä sinne minne ne kuuluvat, ympäristöviranomaisille.

Linkki EU:n komissiolle tekemääni kirjalliseen kysymykseen:

Katso myös Vihreiden ajatuksia saimaannorpan suojelusta osoitteesta www.vihreat.fi/norppa