— Satu Hassi

Kööpenhamina on historian tärkein neuvottelu

Kööpenhamina on ihmiskunnan historian tärkein neuvottelu. Kyse on koko ihmiskunnan tulevaisuudesta. Sen merkitystä korostaa myös julkisuuspelin kiihtyminen, jopa ilmastontutkijoiden mustamaalaamisen asteelle. Aikaa ei ole hukattavaksi, globaalit päästöt pitää kääntää laskuun alle 10 vuodessa.

Kööpenhaminaan kokoontuvien johtajien tulee kantaa vastuunsa ja tehdä päätökset, jotka vastaavat sitä, että maapalloa ei päästetä lämpenemään yli kahden asteen. Päätöksen tulee kattaa kaikki pääkysymykset, sen tulee olla sitova ja siinä tulee sitovasti määritellä aikataulu lopullisen kansainvälisen sopimuksen valmistumiselle. Olen iloinen siitä, että EU:n puheenjohtajamaa Ruotsin ministeri Carlgren puhui sitovasta päätöksestä ja sitovasta kansainvälisestä sopimuksesta.

Sopimuksen tulee sisältää pitkän aikavälin tavoitteet päästöjen vähentämiseksi. Vielä tärkeämpää on sopia päästörajat vuodelle 2020. Teollisuusmaiden päästövähennysten tulee olla lähempänä 40 kuin 25 prosenttia.

EU:n johtajuus on ratkaisevaa, kuten ennenkin. Parhaiten nyt osoitamme johtajuutta sitoutumalla 30 prosentin päästövähennyksiin vuoteen 2020 mennessä ja esittämällä kehitysmaille selvän rahoitustarjouksen. Kuten ympäristövaliokunta totesi, EU:n rahoitusosuuden tulisi vuoteen 2020 nousta noin 30 miljardiin euroon vuodessa.

Lama on tehnyt päästövähennyksistä halvempia. Tämä tilaisuus tulee käyttää hyväksi ja nostaa tavoitteita.

Niille, jotka haluaisivat kyseenalaistaa koko ilmastonsuojelun, haluaisin muistuttaa, että planeetta ei odota. Planeetalle ei voi sanoa, ole kiltti ja anna vuosi pari lisäaikaa, tuli lama ja ilmastoskeptikot saivat meidät epäröimään. Ilmastonmuutos etenee fysiikan ja kemian lakien mukaan. Me kannamme vastuumme päätöksistämme ja myös siitä, mitä jätämme tekemättä.