— Satu Hassi

EU-komissio puskee geenimuuntelua eteenpäin, mitä tekevät Anttila ja Vanhanen?

EU:n komissio myönsi eilen viljelyluvan geneettisesti muunnellulle Amflora–perunalle, jonka takana on saksalainen kemianteollisuusjätti BASF.

Päätös tarkoittaa uudelta EU-komissiolta melkoista linjanvetoa, koska kyseessä on 12 vuoteen ensimmäinen EU:n myöntämä viljelylupa GM-kasville. Viime vuosinahan "gemoille" on myönnetty vain myyntilupia.

Vihreät protestoivat tätä päätöstä vastaan heti ja jyrkästi. Mielipidetiedusteluissa 70 prosenttia eurooppalaisista vastustaa geneettisesti muunneltua ruokaa. Tähän nimenomaiseen ”gemoon” liittyy myös terveyshuolia, koska sen merkkigeeninä käytetään antibioottiresistenssigeeniä.

Maailman terveysjärjestö WHO on todennut ongelmaksi antibioottiresistanssigeenien käytön merkkigeeninä. Jos nimittäin tällainen geeni pääsee leviämään tautibakteereihin, tuloksena voi olla uusia epidemioita, joihin ei ole lääkettä ja joita ei saada kuriin millään ilveellä. WHOn mukaan riski on pieni, mutta ei kuitenkaan olematon.

EU päätti jo ajat sitten, että antibioottiresistenssigeenien käyttö GM-kasvien merkkigeeneinä pitää lopettaa viimeistään vuonna 2004. Biotekniikkafirmat ovatkin kehittäneet vaihtoehtoisia merkintätapoja. Siksi on ihan käsittämätöntä, että uusi komissio sallii edelleen tällaisen uhkapelin ihmisten terveydellä.

GM-asiat kuuluvat uudessa komissiossa terveyskomissaari Dallille. Hän aloitti siis räväkästi ajamalla heti kättelyssä läpi päätöksen, jossa viitataan kintaalla terveyshuolille.

Asiantuntijat ovat arvioineet juuri tämän nimenomaisen perunan viljelylupaa siksikin, että perinteisilläkin jalostusmenetelmillä on saatu aikaan perunoita, joissa on normaalia enemmän paperiteollisuuden kaipaamaa tärkkelystä. Niitä on jo markkinoilla. Miksi siis ehdoin tahdoin suosia kasvien muuntelua geenitekniikalla silloinkin, kun siihen ei ole edes teknistä tarvetta?

Komissaari Dallin linjassa on onneksi myös myönteinen puoli. Hän on ilmoittanut tukevansa sitä, että kukin EU-maa saa itse päättää, saako sen alueella viljellä ”gemoja”. Toisin sanoen vaikka GM-lajike saisikin EU-tason viljelyluvan, jäsenmaa voi kuitenkin kieltää sen viljelyn alueellaan.

Suomessahan pääministeri Vanhanen sekä maa- ja metsätalousministeri Anttila ovat pelanneet kaksilla korteilla. Julkisesti he ovat vaatineet GM-rehulla ruokittujen eläinten lihan merkintää ja ainakin Vanhanen on kannattanut Suomen peltojen pitämistä vapaina geneettisestä muuntelusta. Mutta sitten he vetäytyvät EUn selän taa. EU-päätöksiä tehtäessä he ovat antaneet geenimuuntelua kannattavien virkamiesten huseerata Suomen nimissä.

Ministeri Anttila ehätti taas heti eilen väittämään, ettei Suomi voi yksin kieltää tämän GM-perunan viljelyä alueellaan. Kuitenkin juuri tämän mahdollisuuden avaaminen on uuden komission linja geenimuunteluun, ja asia etenee komission päätettäväksi pikavauhtia. Itävallan hallitus ilmoitti heti kieltävänsä kyseisen perunan viljelyn. Samoin Italian maatalousministeri sanoi, että Italia aikoo jatkaa perinteistä maanviljelyä ja kansalaisten terveyden suojelua.

Anttila ja Vanhanen, lopettakaa kiemurtelu. Jos kannatatte mutanttiruokaa, sanokaa se suoraan., älkääkä piilotelko EUn selän takana.