— Satu Hassi

Ilmasto muuttuu, välittääkö kukaan?

Euroopan parlamentti on ottanut kantaa Meksikon Cancunissa tänään alkaviin ilmastoneuvotteluihin ja vaatinut, että EU tiukentaa päästövähennystavoitettaan 20 prosentista 30 prosenttiin - siis vuoteen 2020 mennessä ja verrattuna vuoteen 1990. Tämä on parhaita uutisia aikoihin ilmastopolitiikasta. Toivon, että myös EU:n jäsenmaat ymmärtävät vastuumme ja ottavat Cancunissa saman linjan. Se mitä maailman valtiot lupasivat Kööpenhaminassa, ei nimittäin riitä estämään maapallon lämpenemistä yli kahdella asteella. Tarvitaan kirikierros ja EU-parlamentti tukee sitä, että EU käynnistää sen. Jos EU jämähtäisi pari vuotta sitten hyväksyttyyn 20 prosentin päästövähennykseen vuoteen 2020, se käytännössä tarkoittaisi vain, että jatkettaisiin business as usual -linjaa, siis tähänastista menoa. EU:n päästöthän ovat jo laskeneet 19 prosenttia alle vuoden 1990 tason. Tämä vuosisata tulee olemaan uusiutuvan energian vuosisata. Kilpailu osaamisesta ja markkinoista on kovaa jo nyt. Kiinasta tuli viime vuonna maailman suurin tuulivoimaan investoija. Myös USA kirii. Jos me kotikentällä asetamme 10 vuoden päähän ympäristötavoitteita, jotka on lähestulkoon jo saavutettu, menetämme mahdollisuuden kirittää eurooppalaista - myös suomalaista - osaamista. Me suomalaiset olemme kantapään kautta oppineet Nokia-yhtiön kokemuksista, että uuden tekniikan markkinoilla avainasia on, pysyykö osaamisen kärjessä. Ihan sama pätee uusiin energiatekniikoihin. Tämä pätee siitäkin huolimatta, että ilmastonmuutos on viimeisen vuoden aikana melkein kadonnut lehtiotsikoista. Uusia tutkimustuloksia paljon näkyvämmin esillä ovat olleet vääristelysyytökset tutkijoita vastaan – huolimatta siitä, että useat riippumattomat selvitykset ovat kumonneet syytökset. Maapallo ei kuitenkaan piittaa mediakampanjoista. Viime viikolla luin climateprogress.org –sivulta yhteenvedon siitä, mitä huolestuttavia uutisia tutkimusrintamalta on kuulunut. Lista on aika hurja, tässä esimerkkejä: valtamerien kasviplankton on vähentynyt 40 %. Syyksi epäillään ilmastonmuutosta. Lisäksi valtameret happamoituvat 10 kertaa nopeammin kuin 55 miljoonaa vuotta sitten, jolloin merissä tapahtui suuri sukupuuttoaalto. Itä-Siperian ikiroudan alta on alkanut pulputa ilmaan metaania. Ilmastonmuutoksen hillitsemisellä on kiire. Cancunissa nähdään, ymmärtävätkö maailman hallitukset sitä yhtään. ps. Ilmastokokoukseen osallistuva Oras Tynkkynen sekä tweettaa ja bloggaa Cancunista. Kirjoituksia voi seurata täältä.