— Satu Hassi

Suomi hyvällä asialla ajamassa transaktioveroa

Finanssitransaktiovero on kuuma peruna EU:ssa. Me vihreäthän olemme vaatineet sitä vuosikausia. Asia nousi tosimielessä "isojen poikien pöydälle" sen jälkeen, kun EU-komissio viime syksynä teki virallisen lakiehdotuksen.

Tiistaina yhdeksän maan hallitukset kirjoittivat transaktioveroa tukevan kirjeen Tanskalle, joka on tämänhetkinen EU:n ministerineuvoston puheenjohtajamaa. On hienoa, että valtiovarainministeri Jutta Urpilainen on mukana Suomen hallituksen puolesta vaatimassa asian vauhdittamista.

Nämä maat; Saksa, Ranska, Itävalta, Belgia, Suomi, Kreikka, Espanja, Portugali ja Italia - ehdottavat myös että tarvittaessa pienempi maajoukko voisi ottaa transaktioveron käyttöön. EU:n perussopimuksethan mahdollistavat sen, että jos jostain asiasta ei saada aikaan kaikkia EU-maita sitovaa lakia, halukkaat maat voivat toimia ilman noita vastarannan kiiskiäkin.

EU-tason veropäätöksethän voi torpata yksikin jäsenmaa. Innokkaimmin transaktioveroa vastustaa brittien David Cameron, joka haluaa suojella Lontoon Cityn finanssimeklarien pikavoittoja.

Columbian yliopiston Stephany Griffith-Jones kertoi EU-parlamentissa tällä viikolla, että finanssitransaktioveron voisi hyvinkin ottaa käyttöön asteittain, jopa vaikka vain yhdessä maassa ensi alkuun. Ranskan Nicolas Sarkozy onkin ilmoittanut, että Ranska säätää transaktioveron vaikka yksin, jos EU-päätöstä ei synny. Tästä nostan hänelle hattua.

Tietenkin on sitä parempi mitä suurempi maajoukko tulee mukaan.

Koko finanssiala on nykyisin varsinainen verolellikki, esimerkiksi arvonlisävero ei koske sitä. Kuitenkin valtiot tarvitsevat kipeästi verotuloja, etteivät budjetti- ja kestävyysvajeet repeä mahdottomiin.

Suomi on viime aikoina saanut EU:ssa mainetta vastarannan kiiskenä. Transaktioverossa olemme ilahduttavasti ottamassa paikkaa jälleen eturivissä. Hyvä!