— Satu Hassi

Tupakka tappaa - jatkossa toivottavasti vähemmän

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tiedotti tällä viikolla, että Suomessa tupakoivien miesten osuus on laskenut historiallisen alas, alle 20 prosentin. Vielä 1960-luvulla yli puolet, noin 60 prosenttia miehistä poltti tupakkaa. Naisista Suomessa tupakoi nykyisin noin 13 prosenttia.

Suomi on hyvä esimerkki siitä, että tupakkapolitiikka puree. Muutos onkin ollut aika huima. 1970-luvulla melkein kaikissa opiskelijapoliitikkojen kokouksissa ilma oli harmaa tupakansavusta, samoin linja-auto- ja rautatieasemilla. Junalla ja linja-autolla matkustaessa ei voinut välttyä saamasta tupakankäryä hiuksiinsa ja vaatteisiinsa, joka toisessa junanvaunussa ja linja-autojen takaosassa tupakoitiin. Tupakkamainoksia komeili lehdissä, maantien varsilla ja elokuvateattereissa.

Alkuviikosta myös EU:ssa sovittiin merkittävästä tupakkapolitiikan tiukennuksesta, EU-parlamentin ja ministerineuvoston neuvottelijat pääsivät sopimukseen uudesta tupakkadirektiivistä. Tosin brittikonservatiivien vetämä ECR-ryhmä ei hyväksynyt sopua.

Kyseessä on iso parannus ihmisten terveyden kannalta, vaikka ratkaisu onkin jonkin verran vesitetty EU-komission alkuperäiseen esitykseen verrattuna. EU-maissa noin 700 000 ihmisen on arvioitu vuodessa kuolevan ennenaikaisesti tupakoinnin vuoksi. Säännöllisesti tupakoivista puolet kuolee tupakan aiheuttamiin sairauksiin.

Säilyttääkseen markkinansa tupakkateollisuus keksii jatkuvasti uusia metkuja koukuttaakseen uusia nuoria. Tupakointiahan ei aloiteta aikuisena. Yli 90 prosenttia tupakoijista on aloittanut alle 25-vuotiaana, ja noin 70 prosenttia on aloittanut alle 18-vuotiaana. Tiukennetun tupakkadirektiivin keskeinen tavoite onkin viedä tupakkateollisuudelta tavat houkuttella erityisesti teinejä.

Savuke-, sätkä- ja piipputupakkapakkausten pinta-alasta jatkossa 65 prosentin tulee olla terveysvaroitusta (komissio ehdotti 75 prosenttia). Pelkkä teksti ei riitä, vaan mukana pitää olla myös kuva. Terveysvaroitus tulee myös pakkauksen yläpintaan. Jos jokin maa haluaa poistaa tuotemerkkilogot kokonaan tupakkapakkauksista, siitä voi tehdä kansallisen päätöksen.

Tupakkateollisuuden keskeisiä tapoja nuorten koukuttamiseen ovat olleet aromiaineet, ja erityisesti nuoria tyttöjä on houkuteltu koreilla, pikemminkin huulipuna- tai parfyymipakkausta muistuttavilla kapeilla savukepakkauksilla. Nyt pikkupakkaukset ja aromiaineet kielletään, tosin mentoli saa valitettavasti 4 vuoden siirtymäajan. Myös muut lisäaineet, joiden tarkoitus on tehdä tupakoinnista siedettävämpää, kielletään.

Kyse on isosta asiasta paitsi terveydellemme, tietysti myös tupakkateollisuudelle. Niinpä tupakkadirektiivi oli yksi tämän parlamentin 5-vuotiskauden kaikkein kiivaimmin lobatuimmista asioista.

Brittilehdistöön vuotaneiden tietojen mukaan pelkästään Philip Morris-yhtiö palkkasi yli 160 lobbaria vaikuttamaan meppeihin ja käytti lobbaukseen useita miljoonia euroja. Ranskankielinen lehdistö julkisti tietoja Philip Morrisin tekemästä meppien mieliidekartoituksesta. Siinä mepit oli nuppi nupilta jaettu tupakkateollisuuden ystäviin, mahdollisesti käännytettävissä oleviin ja toivottomiin tapauksiin. Mepeille jaettiin myös lahjoja. Minäkin sain viinipullon, jonka etiketti oli peitetty sairaan maksan kuvalla. Viesti oli: Olisiko kiva jos viinipullot näyttäisivät tältä?

Tupakkateollisuus ilmeisesti kuitenkin luokitteli vihreät mepit "toivottomiksi tapauksiksi", koska meihin kohdistui lobbausta vähemmän kuin muihin. Philip Morrisin kampanjasivuilta, joilla tupakoijia kannustettiin ottamaan meppeihin yhteyttä jotta "tupakoijia ei leimattaisi toisen luokan kansalaisiksi" ja joilla oli meppien sähköpostiosoitteita, puuttuivat vihreiden meppien yhteystiedot.

Yksi kiihkeimmin kiistellyistä asioista olivat sähkösavukkeet. Nehän ovat kaksiteräinen miekka. Toisaalta tupakoijan terveydelle on todennäköisesti parempi vaihtoehto siirtyä imemään nikotiinihöyryä sähkösavukkeesta kuin jatkaa savukkeiden polttoa.

Mutta toisaalta vaarana on, että sähkösavukkeesta muodostuu uusi reitti nikotiiniriippuvuuteen. Monissa maissa sähkösavukkeita markkinoidaankin viihdetuotteena ja eri maissa tehtyjen kyselytutkimusten perusteella niiden käyttö on kasvussa nuorten, ennestään tupakoimattomien keskuudessa. Sähkösavukkeissa käytettävä neste ja sen muodostama höyry voivat myös sinällään olla terveydelle haitallisia.

Sovittu direktiivi tarkoittaa, että sähkösavukkeita saa myydä tavallisissa kaupoissa, mutta ei mainostaa. Niille asetettiin tiukkoja turvallisuuskriteereitä, muun muassa se, että nikotiinineste ei pääse vuotamaan savukkeiden säiliöitä uudelleentäytettäessä. Nikotiininesteen vahvuden yläraja on 20 mg/ml.

Paljon jää myös EU-maiden kansallisten päätösten varaan. Ne maat, jotka haluavat säädellä sähkösavukkeita lääkkeenä vastaavaan tapaan kuin nikotiinipurkkaa, voivat sen tehdä. Maa voi halutessaan kieltää etämyynnin yli rajojen. Jos 3 EU-maata kieltää jonkin sähkösavuketuotteen terveysperustein, komissio voi kieltää sen koko EU:ssa.

Uusi tupakkadirektiivi on hieno joululahja ihmisten terveydelle, mutta risukimppu tupakkateollisuudelle.

Jaa sivu: