— Satu Piispa-Hakala

Kunnallisvaaliblogi: Visio puutarhakaupungista toteutuu Juvan seudulla?

Dosentti Martti Häikiö visioi reilu viikko sitten Etelä-Savon Radion haastattelussa Juvan kunnan tilannetta vuoteen 2020 (YLE/ESR 09.10.08).

Häikiö tunnetaan muun muassa Alkon ja Nokian historioiden kirjoittajana. Juvalaisena kesäasukkaana hän on hyvin perillä kunnan asioista ja on osallistunut esimerkiksi paikallisen osuuspankin satavuotishistorian kirjoittamiseen.

Haastattelussa Häikiö totesi, että hän näkee Juvan aseman mielenkiintoisena neljän kaupungin keskellä. Juvalle on melkein sama matka Mikkelistä, Savonlinnasta, Pieksämäeltä ja Varkaudesta. Häikiö kaipasi näiden kaupunkien välille yhteistyötä ja erityisesti työnjakoa elinkeinojen ja kulttuurin aloilla. Hän myös arveli, että 2020 Helsingistä voi hurauttaa moottoritietä Varkauteen saakka.

Näiden neljän kaupungin välissä sijaitsevat Juvan lisäksi Joroinen ja Rantasalmi. Nämä kolme kuntaa muodostavat JJR-allianssin (http://www.jjr.fi), kolmen itsenäisen kunnan kansalaisyhteisön. Allianssikuntien tavoitteena on yhdistää kansalaisille ja yrityksille tarjottavien palveluiden tuotanto kuntien rajoista riippumattomaksi. Kuntien asukkaat ja yritykset voivat hakea palvelunsa mistä allianssikunnasta tahansa niin kuin se olisi yksi kunta. Kuntalaisten palvelut järjestetään ns. läheisyysperiaatetta noudattaen. Tavoitteena on hajautettu ja verkostomainen toimintamalli.

Käytännössä Joroinen on sivistystoimen isäntäkunta ja tuottaa kolmen kunnan perus- ja lukio-opetuksen, kirjastopalvelut sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen palvelut. Rantasalmi isännöi ympäristö- ja teknistä toimea ja tuottaa talous- ja henkilöstöhallinnon sekä ruokahuollon palvelut. Rantasalmi on myös maatalousvaltaisen alueen maaseutuhallinnon ja lomitustoimen palvelujen tuottaja. Juva on perusterveydenhuollon, sosiaalitoimen, kaavoituspalveluiden sekä joukkoliikenne- ja kuljetuspalvelujen isäntäkunta.

Yhteistyötä ollaan vasta käynnistämässä. Se ei ole alkanut kivuttomasti ja esimerkiksi Joroisissa Kuvansi-puolue ajaa JJR:sta eroamista kuntavaaleissakin. On varhaista arvioida tämän muotoista yhteistoimintaa, mutta esimerkiksi Juvalla kuntavaaliehdokkaat ovat puolueesta riippumatta yhteistyön kehittämisen kannalla.

Harmillista on, että Allianssin väestömäärä jää PARAS-hankkeen asettaman 20 000 henkilön rajan alle, eikä se siten täytä perusterveydenhuollon yhteistoiminta-alueen mittaa. Lisäksi Rantasalmi on jäänyt terveydenhuollon osalta sopimuksen ulkopuolelle. Mielenkiintoista on, että jos yhteistoiminta-alueena olisi koko Juvan seutu, johon kuuluu lisäksi myös Sulkava, asetettu tavoite 20 000 asukkaasta täyttyisi.

Martti Häikiön visio tuli siis osittain ulkopuolelta ja hänen näkemyksensä on helppo ymmärtää niin, että näiden neljän kaupungin väliin mahtuu yksi Juvan kunta. Se varmaan sopisi juvalaisille, jotka tykkäävät korostaa kunniakasta kirkollista historiaansa. Juvan seurakunta on perustettu 1442 eli 50 vuotta ennen Amerikan löytymistä. En tiedä liittyisivätkö Joroinen ja Rantasalmi mieluummin lähikaupunkeihin kuin naapurikuntaan.

Leikitellään hetki ajatuksella, että näiden neljän kunnan keskellä sijaitsisi yksi itsenäinen kunta, jonka jokaisella kaupungin puoleisella sivulla olisi asuinmaaseutua, jolta pendelöidään lähimpään kaupunkiin töihin ja kuluttamaan. Kunnan alueella olisi kolme tai neljä lähikeskustaa, joissa yritettäisiin säilyttää perusopetuksen, terveydenhuollon ja sosiaalitoimen lähipalvelut. Asukkaat vähitellen keskittyisivät näiden keskustojen lisäksi nukkumamaaseutu-lähiöihin, joista suurimmat tarvitsevat ainakin päivähoito- ja koulupalvelut. Lisäksi kunnan Rantasalmen keskustassa olisi jäähalli ja Joroisten keskustassa lentokenttä. Häikiön maalailema moottoritie halkaisisi kunnan nykyisen viitostien kohdalta.

Outoa, mutta tämä kuulostaa kovasti Matti Vanhasen puutarhaketju-visiolta. Kunnasta voisi jopa piirtää samanlaisen kuvan. Onko mahdollista, että se on toteutumassa heti Mikkelin pohjoispuolella? Täällä meillä ei ole raideliikennettä, jonka varteen voitaisiin keskittyä, mutta bussit täällä onneksi kulkee ainakin isommilla teillä. Vuoteen 2020 on kovin lyhyt aika, mutta esimerkiksi Juvalla Mikkelin vastaiselle rajalle ollaan jo kaavoittamassa asuntoaluetta, jolle yritettäneen houkutella asukkaita, jotka käyvät Mikkelissä tai etelämmässä töissä. Kunnan luottamusjohdon tehtävänä on huolehtia, että joukkoliikenne on sujuvasti käytettävissä. Vanhasen vision voi teilata Etelä-Suomessa, mutta se alkaa olla arkipäivää täällä sisämaassa!

Satu Piispa-Hakala

Kirjoittaja on vihreiden kuntavaaliehdokas (nro 44) Juvalla ja työtön kehittämistyön ammattilainen. Sivut osoitteessa www.esavi.net/ehdokkaat/satu.piispa-hakala

Kunnallisvaaliblogissa julkaistaan vihreiden ehdokkaiden kirjoituksia.