— Sini Terävä

COP15: Meitä ei tällä paperilla osteta

Jaa että tämän vuoksi sitä sitten marssittiin. En ollut jaksaa uskoa, kun perjantai-iltana kuulin ensimmäiset tiedot kokouksen lopputuloksesta. Hiontaa jatkettiin vielä lauantaina mutta ei tilanne siitä juuri parantunut. Minkä säälittävän räpellyksen kokouksen osaanottajat oikein kyhäsivät kokoon?

Vaikka en missään vaiheessa uskonut Köpiksestä saatavan todella hyvää tulosta, kuvittelin silti jotain parempaa. Kuvittelin, että maailman päättäjät olisivat ottaneet ilmastonmuutoksen edes vähän tosissaan. Kuvittelin, että tiedeyhteisön sanomisilla ja kansalaisyhteiskunnan paineella olisi jotain vaikutusta. Kuvittelin, että päättäjät pelkäisivät edes vähän omia kansalaisiaan eivätkä kehtaisi palata heidän eteensä flopin jälkeen. Olin väärässä.

Kööpenhaminasta saatua sitoumusta ei voi millään ilveellä pitää riittävänä. Sitä pystyy tuskin pitämään edes oikeansuuntaisena askeleena. Mitään hiirenaskelta kun ei olisi tarvittu vaan lopultakin todellinen osoitus siitä, että ilmastonmuutosta halutaan vakavasti hillitä. Jos tätä sopimusta suostutaan pitämään jotenkin positiivisena askeleena, käy pahimmillaan niin, että kokoukseen osallistuneet päättäjät voivat jäädä kotiinsa hykertelemään käsiään: ”Mehän hoidimme jo osamme”.

Ei, ette hoitaneet. Jos haluatte olla asemanne arvoisia, palaatte hetimiten takaisin neuvottelupöytään ja rutistatte aikaan sen laillisesti sitovan ja ilmastotieteellisesti riittävän tiukan sopimuksen. Teette sen sopimuksen, jos millään muulla kuin itsekkäillä, lyhyen aikavälin eduilla on teille väliä.

Meille on. Me haluamme elinkelpoisen maapallon sekä etelän että pohjoisen asukkaille. Me haluamme välttyä luonnon suurkatastrofeilta. Me haluamme lopettaa metsäkadon ja lajien sukupuuttoaallon. Me haluamme pelastaa tämän pallomme. Emmekä aio olla hiljaa.

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton puheenjohtaja Sini Terävä bloggaa Kööpenhaminan ilmastokokouksen tiimoilta. Muita blogitekstejä ja muuta materiaalia os http://www.vihreat.fi/cop15