— Sini Terävä

COP15 - There's no planet B

Kahden mielenosoituksen jälkeen majoituskoulullamme. Illaksi on vielä suunniteltu kolmas mielenosoitus: solidaarisuusmiekkari pidätetyille.

Luvut pidätettyjen määrästä liikkuvat noin kahdeksassasadassa. Poliisi oli eristänyt iltapäivän suurmielenosoituksen mustan blokin ja pidättänyt koko poppoon, kun nämä olivat kieltäytyneet hajaantumasta.

Sen sijaan tietoa ei ole siitä, miksi liikkeellä olevien tietojen mukaan pidätyksiä oli mielenosoituksen jälkeen tehty vielä Christianiassa.

Tämänhetkisten alustavien tietojen mukaan pidätettyjen joukossa on 14 suomalaista mutta ei vinolaisia.

Nämä kaikki tiedot on saatu mielenosoituksen jälkeen. Itse miekkarissa en nähnyt mitään tavanomaisesta poikkeavaa. Paitsi tietysti määrän: 100 000 mielenosoittajaa on melkoinen määrä. Missään välissä ei ollut mahdollista nähdä jonon alkua tai loppua. Kiipesimme vähäksi aikaa kesken mielenosoituksen aidallekin ihailemaan massaa mutta taukoa ihmisvirrassa ei ollut näkyvissä. Sen sijaan näkyi maapalloja, pingviinejä, jääkarhuja, sadeviittoja, banderolleja ja kylttejä. Mielenosoituspaikalle oli järjestetty valtavasti ilmaisia keltamustia kylttejä: ”Bla, bla, bla... Act now!”, ”Climate doesn’t compromise”, ”There’s no planet B.”’

Matkaa parlamenttitalolta kokouspaikka Bella Centerille kertyi ehkä viitisen kilometriä. Marssimme sitä nelisen tuntia. Huusimme, heilutimme marakassejamme ja lauloimme: ”YK kulta, YK kulta, herää jo, herää jo. Ilmasto ei oota, ilmasto ei oota. Sopimus! Sopimus!” Mukana oli ihmisiä polkupyörien kera, lastenvaunuja, pyörätuoleja, koiria. Läpi keskustan poliisit reunustivat reittiämme. Lähes yhtä paljon tuntui olevan kuvaajia, sekä mediaa että paikallisia. Ikkunoista kuvattiin, vilkutettiin, riiputettiin tukibanderolleja. Erikoisin taisi olla ”We take the hobbit to Eisengard.”

Marssimme osana erilaisia vihreitä porukoita. Saksan vihreisiin törmäsi joka puolella. Myös tuntemattomia suomalaisia sattui reitillemme. Itse olin sonnustautunut Euroopan vihreiden nuorten lippuun. Alla oli takin lisäksi mm. neljä kerrosta paitoja, kahdet sukkahousut ja säärystimet mutta paikka paikoin kylmyys meinasi päästä kiusaksi. Kööpenhamina on tuulinen paikka.

Ennen iltapäivän suurmielenosoitusta osallistuimme Maan ystävien Ihmistulva-mielenosoitukseen, johon osallistui ehkä noin 10 000 henkeä. Siniset sadeviitat valtasivat keskustan kadut.

Päivän aikana on päässyt iloitsemaan pienistä asioista. Kun mielenosoitusten välissä onnistui löytämään auki olevan paikan, josta sai kasvisruokaa. Kun tuntien mielenosoituskävelyn jälkeen paikallisjuna lopulta saapui viemään meidät takaisin keskustaan. Kun mielenosoituksen jälkeen pääsi ”kansankeittiöön” ja sai kuumaa ruokaa eteensä.

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton puheenjohtaja Sini Terävä bloggaa Kööpenhaminan ilmastokokouksesta. Lisää Köpis-materiaalia osoitteessa http://www.vihreat.fi/cop15