— Sini Terävä

Hipit busseissa

Vuorossa tänään: matka bussissa halki Ruotsin. Klo 13 taakse jäivät Huskvarna ja Jönköping. Bussissa vieressäni Sami Häkkinen pitää ilmastoaiheista visaa: ”Miksi kutsutaan käyrää, joka osoittaa ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden Havaijilla Mauna Loan huipulla?”, ”Miksi prostituutiopalvelut ovat ilmaisia ilmastokokousedustajille?” Palkintona on vegaanista lakritsaa.

Lounas Brunstorpet-huoltoasemalla venyi puolella tunnilla aikataulusta, mikä oli silti kohtuullinen suoritus ottaen huomioon, että tilaus sisälsi noin 190 kasvishampurilaista. Tee sen sijaan piti jo ottaa mukaan pahvikuppiin. Ei tämäkään matka täysin ympäristöystävällinen ole. Vähemmillä päästöillä olisi kokonaisuudessaan selvinnyt, jos bussin sijasta käyttäisi junaa mutta näin ison poppoon liikuttelussa omat bussit ovat helpoin vaihtoehto. Kadonneita lampaita on silti huhuiltu joka pysäkillä. Vielä on koko porukka kasassa.

Ensimmäiset pari tuntia bussissa olivat jokseenkin hiljaisia. Laiva saapui Tukholmaan klo 6.30 ja ensimmäiselle pysähdykselle asti vähän itse kukin nuokkui paikallaan. Yö oli kulunut osalla hyttibileissä, osalla muissa aktiviteeteissa. Itse hyödynsin mahdollisuutta nukkua peiton alla ja käydä suihkussa. Koulumajoituksessamme kun ei ennakkotiedoista poiketen olekaan suihkua käytössä. Lieneekö koulun johtokunnalle tullut paniikki, kun päivää ennen saapumistamme suihkujen käyttö yllättäen kiellettiin.

Tanskassa on muutenkin otettu poikkeuskeinoja käyttöön. Maa on irtisanoutunut Schengenin sopimuksesta kokouksen ajaksi, ulkomaalaista saa pitää pidätettynä 72 tuntia ja niin edelleen. Kööpenhaminassa on – ihan hienoa sinänsä – ns. miljözone, jonka sisäpuolella ei saa ajaa yli kahdeksan vuotta vanhoilla busseilla. Noin kuukausi sitten tätä aluetta laajennettiin. Liekö syynä pitää mielenosoitusbussit keskustan ulkopuolella?

Omia bussejamme on jo tarkkailtu. Pariin otteeseen bussimme eteen on kurvannut poliisiauto, joka vähän aikaa matkaamme seurattuaan on kääntynyt toisaalle. Rajalla voinemme siis odottaa tarkastuksia. Kööpenhaminaan on tietojen mukaan koottu suunnilleen koko Tanskan poliisit. Vuosituhannenvaihteen suurmielenosoituksissa nähtiin ylilyöntejä poliisin taholta. Toivottavasti näiltä vältytään tällä kertaa.

Huomenna on kansainvälinen climate action day, jonka kunniaksi järjestetään iso Ihmistulva-tapahtuma (Suomessahan vastaava oli syyskuun alussa) sekä kokouksen massiivisimmaksi oletettu mielenosoitus. Näihin osallistumme ns. Suomi-blokissa yhdessä mm. suomalaisten ympäristöjärjestöjen kanssa. Oletus on, että osallistujia on noin 30 000. Toivottavasti ei sada kaatamalla.

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton puheenjohtaja Sini Terävä bloggaa Kööpenhaminasta. Lisää Kööpenhamina-materiaalia os http://vihreat.fi/cop15