— Sini Terävä

Kööpenhaminaan - jotta jotain tapahtuisi

Tänään klo 17.00 lähtevät bussit Helsingistä Elielinaukiolta kohti Tanskaa ja etenkin Kööpenhaminaa.

Busseissa matkustaa parisensataa huolestunutta suomalaista, näiden joukossa paljon Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton (ViNO) jäseniä. Matkaa taitetaan noin vuorokausi busseilla ja laivalla.

Miksi lähteä koleaan Kööpenhaminaan, jos ei ole pääsyä Bella Centeriin osallistumaan itse ilmastokokoukseen? Meidän motiivimme on tämä: haluamme olla osa sitä kymmenten tuhansien ihmisten joukkoa, joka on muistuttamassa kokouksen osallistujia siitä, että heidän käsissään on päätös, joka vaikuttaa meidän jokaisen elämään. Meidän, jokaisen meidän jälkeemme tulevan ja jokaisen tällä pallolla elävän lajin elämään.

Kööpenhaminan saleissa maailman tärkeimmillä päättäjillä on mahdollisuus osoittaa, ovatko he tehtäviensä tasalla. He voivat sitoutua tekemään kaikkensa, jotta meillä olisi elinkelpoinen maapallo myös tulevina vuosikymmeninä. Tai he voivat palata kotiinsa poseerattuaan jälleen yhdessä ryhmäkuvassa, saatuaan hyvän omantunnon - tosin vailla mitään konkreettisia tuloksia.

On olemassa riski sille, että päättäjät ovat laiskoja, että lyhyen aikavälin taloudelliset ”hyödyt” painavat vaa'assa ilmastonmuutoksen hillitsemistä enemmän ja että kansallinen itsekkyys ohittaa globaalin ajattelun. Tämä riski on suuri. Tuon riskin toteutumisen ehkäisemiseksi on välttämätöntä, että ihmiset ympäri maailmaa ovat vaatimassa päättäjiltä vastuuta, olemassa ehkä pieni mutta joka tapauksessa kiusallinen ääni korvanjuuressa - ääni, jota on vaikea täysin ohittaa.

Mitä tuo ääni sanoo? ViNOn vaatimus maailman päättäjille on, että Kööpenhaminassa on saatava aikaan laillisesti sitova, kattava ja ilmastotieteen mukaisesti riittävän tiukka sopimus ilmastopäästöjen vähentämiseksi. Vaadimme, että sopimus sisältää tiukat taloudelliset sanktiot sekä sopimuksen rikkojille että sen ulkopuolelle jääville. Haluamme EU:n olevan edelläkävijä ilmastonmuutoksen hillitsemisessä ja haluamme rikkaiden maiden lopultakin kantavan vastuunsa teoistaan.

Sini Terävä on Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton (ViNO) puheenjohtaja. Sini matkustaa muiden ViNOlaisten kanssa linja-autoilla Kööpenhaminaan ja bloggaa kokemuksistaan. Lisää Kööpenhamina-materiaalia osoitteessa http://www.vihreat.fi/cop15