— Sinikka Ala-Paavola

Etelä-Suomen transiittoliikenne, talouden pelastus vai ympäristön perikato?

Olimme eilen Helsingissä Etelä-Suomen liikenne ja logistiikka -seminaarissa Anna Mäkelä, Pekka Poutanen ja minä. Oli siellä sitten muutama muukin, kansanedustajiakin, kun oltiin niin lähellä eduskuntaa, Kansallismuseolla. Matkalla Helsinkiin tein asiakastyytyväisyys- tutkimusta. Se oli peräti helppoa, sillä yleisin keskustelunaihe oli VR:n kehno toiminta oikoradan jälkeisessä elämässämme. Useimpien huolenaihe oli jatkuva myöhästely töistä, joka monilla paheni jatkoyhteyksien takia. Joitakin vuoroja ei enää uskallettu käyttää myöhästymisten pelossa. Ne VR varmaan lopettaa, koska ei ole matkustajia. Iltapäivisin matkustajia kuulemma on. Yleensä Pasilasta tulijat eivät enää saa istumapaikkaa. Vastapäätäni istuvat rouvat totesivat , että on loukkaavaa, miten ylimielisesti / välinpitämättömästi VR suhtautuu tuhansiin päivittäin työmatkaa tekeviin radanvarren asukkaisiin. Seminaari oli kiinnostava ja joitakin myönteisiä puheenvuoroja, joissa kestävä kehitys asetettiin melkein taloudellisten kysymysten rinnalle, kuultiin myös. Niitä esitti LVM:n kansliapäällikkö Harri Pursiainen. Kansanedustaja Ilkka Kanervan viesti oli, että transiittoliikenne itään tulee pelastamaan Suomen talouden.Hän ei niinkään vaikuttanut kiinnostuneelta siitä, millä hinnalla. Saatanpa palata näihin asioihin vielä.
Jaa sivu: