— Sinikka Ala-Paavola

Mihin katosi lumiukko?

Lähes puolet meistä suomalaisista kärsii tästä ainaisesta pimeydestä, sanottiin uutisissa. Minä kuulun heihin. Samoin suuri osa oppilaistani. Lappilaiset sanovat, että he eivät kestä tätä etelän kaamosta. Heidän pimeyttään valaisee lumi. Oli meilläkin lunta vähän aikaa. Lapset tulivat ja tekivät lumiukon, miehenkorkuisen. Sille laitettiin oikeaoppisesti porkkana nenäksi. Se oli hyvänmakuinen luomuporkkana. Lapsenlapsi söi sen. Haki vielä toisenkin. Lumiukko sai tyytyä männynoksan kappaleeseen nenänä. Oli myrskyssä pudonnut isosta männystämme. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan me suomalaiset olemme voittajia tässä ilmaston muutoksessa. Tulvat ja myrskyt lisääntyvät, samoin niiden aiheuttamat taloudelliset menetykset. Kesällä vaivaa kuivuus. Syksyllä maa ei jäädy normaalisti. Roudan ansiosta Suomen maataloudessa on selvitty huomattavasti pienemmillä torjunta-ainemäärillä kuin Etelä- ja Keski-Euroopassa. Routa on myös ehkäissyt juurivaurioita puita korjattaessa. Ilmaston lämmetessä ääreisilmiöt yleistyvät, myrskyt ja tulvat pahenevat, jäätiköt sulavat,ihmisiä menehtyy kuumuuden ja kuivuuden takia. Meillä Suomessa kasvukausi pitenee ja lämmityslaskut pienenevät. Pitäisikö oikein iloita? Lumiukkomme tietenkin suli ja vesi imeytyi maahan, koska ei ollut routaa. Lakki ja kaulaliina haettiin pois. Nenä sai jäädä. Pitkä nenä.