— Sinikka Ala-Paavola

Hiilidioksidivero hullutuksen hoitoon

Ruotsalainen Expressen-lehti julkaisee juttusarjaa siitä millaisia maailmanmatkoja nauttimamme ruoka on taivaltanut ennen pöytäämme joutumista, ja millaisia ovat näiden kuljetusten aiheuttamat hiilidioksidipäästöt. Olin aina ajatellut, että yksi hulluimpia asioita maailmassa on oluen kuljetus rekoilla Iisalmesta Helsinkiin, laivalla Tallinnaan, ja takaisin Helsinkiin, mistä suomalaiset omilla kyydeillään tai kantaen vievät oluttölkit koteihinsa - osa mahdollisesti jopa Iisalmen lähelle. Yhtä mieletön on kuitenkin norjalaisen kasvatuslohen lentomatkailu kaukoitään ja takaisin Pohjolaan. Norjan länsirannikolla meressä sumpuissa kasvatetut, ja argentiinalaisella kalajauholla sekä antibiooteilla syötetyt lohet tapetaan ja perataan Norjassa. Senjälkeen ne lennätetään Thaimaahan halpatyövoiman avulla fileoitavaksi ja pakattavaksi, ja päätyvät aikanaan esimerkiksi ruotsalaiskaupan pakastealtaaseen, mistä norjalaiset käyvät niitä edullisesti ostamassa. Missä on vika? Jos ruoka näin edestakaisin yli puolen maapallon kuljetettuna on edullisempaa kuin lähiruoka, on kuljettaminen selvästi liian halpaa, varsinkin kun laskemme mukaan rehun ja kalojen kuljetuksen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt. Hiilidioksidivero on välttämätön tällaisen hulluuden hillitsemiseksi.Thaimaalaisten palkat eivät tietenkään myöskään kestä päivänvaloa.