— Sinikka Ala-Paavola

Kannattelevatko naiset puolta taivasta?

Kansainvälinen naistenpäivä tuli ja meni. Puolileikillisesti heitettiin huulta siitä onko vuodessa kuitenkin 364 miesten päivää. Monissa maissa on. Pohdittiin sitä kuka ensimmäisenä antoi naisille poliittiset oikeudet. Me suomalaiset tietenkin ylpeinä kerromme, että meillä naiset ensimmäisinä saivat taydet oikeudet, siis myös vaalikelpoisuuden, sata vuotta sitten. Niinpä me naiset nyt sitten olemme täydessä touhussa eduskuntavaaliehdokkaina. Uusiseelantilaiset rientävät sanomaan, että heidän naisensa kumminkin ensimmäisinä kävivät vaaliuurnilla. Tähän liittyen kertoi ulkoasiainneuvos Marjatta Rasi Helsingin yliopistolla pitämässään puheessa kuinka hän kerran YK:n suurlähettiläänä ollessaan lähetti uusseelantilaiselle kollegalleen onnittelusähkeen, jossa hän onnitteli Uutta Seelantia siitä, että nämä olivat ensimmäisinä maailmassa sallineet naistensa äänestää miehiä. YK:ssa kesti kolmekymmentä vuotta, ennenkuin siellä keksittiin naisten olemassaolo. Tämän hämmästyttävän silmienavauksen sai aikaan - kukas muu - kuin suomalainen, kaikkien aikojen ensimmäinen naispuolinen YK:n apulaispääsihteeri, nykyisin ministeri, Helvi Sipilä. Hänen aloitteestaan järjestettiin ensimmäinen naisten asioita käsittelevä maailmankonferenssi, ja sen seurauksena sai alkunsa YK:n vapaaehtoinen naisten kehitysrahasto, UNIFEM, joka sitemmin on saanut aina vain lisää tehtäviä, jotka kaikki tähtäävät naisten voimauttamiseen (empowerment), siihen että naiset pystyvät olemaan mukana päättämässä omista ja yhteiskuntansa asioista.Helvi Sipilän toimesta perustettiin viisi vuotta myöhemmin Suomen UNIFEM - Finlands UNIFEM ry, joka toteuttaa samoja periaatteita Suomessa ja Suomesta käsin. Tällä hetkellä erikoiskohteena ovat Afganistanin naiset, jotka saavat kipeästi tarvitsemaansa oikeusapua UNIFEMin kouluttamilta naisten ongelmiin perehtyneiltä neuvonantajilta. UNIFEMista löydät lisää tietoa osoitteista: www.unifem.fi ja www.unifem.org