— Soininvaara Osmo

Oppositiopuolueilta varjobudjetit

On hienoa, että oppositiopuolueet ovat saaneet aikaan varjobudjetit. Tämä varmaankin järkevöittää myös eduskunnan budjettikäsittelyä, sillä tuskin nuo puolueet niin hupsuja ovat, että esittävät sellaisia raha-asia-aloitteita, joita eivät pitäneet mahdollisena rahoittaa edes omassa varjobudjetissaan. Tosin Keskustan budjetti ei ole selkeässä taulukkomuodossa.

Suomessa on kyllä vahva konsensus. Aika vähän esitykset poikkesivat hallituksen esityksestä. Jos olisin sidonnaisuuksista vapaana tehnyt omani, se olisi poikennut paljon enemmän ja niin olisi poikennut myös vihreiden vähemmistöhallituksen budjetti.

Vaikka perussuomalaisten varjobudjetti poikkesi todella vähän, se poikkesi täysin eri suuntaan kuin se, mitä minä olisin tehnyt. Se osoittaa masentavaa maailmankäsitystä.

Puolue, joka haluaisi kehitysmaiden köyhien pysyvän omissa maissaan ja tulevan autetuiksi mieluummin siellä kuin täällä, haluaa rahoittaa budjettinsa vähentämällä paikalla annettavaa apua. Vastenmielistä. Erityisesti kun tärkein rahareikä, josta he puhuvat, on asevarustelu. Ruoka köyhien suusta aseisiin! Eikä tätä puoluetta siis saa pitää oikeistolaisena.

Aivan luihu yritys on lätkäistä työllistäville yrityksille lähes miljardin euron työllistämisvero ja väittää, ettei se mitenkään vähennä työllisyyttä. (Kela-maksun palautus) Tuotto on laskettu pahasti väärin, koska ei oteta huomioon sitä, että jos yrityksiltä viedään miljardi, niiden verotettava tulo pienenee miljardilla tai ne panevat väkeä pellolle, mikä heikentää valtion ja kuntien taloutta vielä paljon enemmän. Kun kela-maksu poistettiin, sen laskettiin tuoneen 10 000 työpaikkaa.

Wahlroos-vero yli satatonnia vuodessa ansaitseville (+ 6 %-yksikköä) kuulostaa tietysti kovin solidaariselta, mutta ei todennäköisesti tuottaisi valtiolle rahaa, koska se kannustaa muuttamaan palkkatuloja pääomatuloiksi ja ohjaamaan optiotulot (jos niitä vielä on) ulkomailla verotettaviksi. Suuret palkkatulot eivät ole se suuri eriarvoisuusongelma vaan suuret omaisuustulot.

Minä haluaisin vähentää työn verotusta sekä lisätä energian kulutuksen ja ympäristön saastuttamisen verotusta. Perussuomalaiset haluavat tehdä juuri päinvastoin. Energia halvaksi ja työllistämisestä kallista! Politiikka on palaamassa politiikkaan.

Keskusta kehuu, että se ottaisi joka päivä lisää velkaa miljoonan vähemmän kuin hallitus – siis 19 miljoonaa, kun hallitus ottaa 20 miljoonaa päivää kohden. Yksimielisyys on käsin kosketeltavaa.

Keskusta kohottaisi vähän verotusta (toteuttaisi inflaatiotarkistukset vain osittain) ja nostaisi yleistä arvonlisäveroa. Arvonlisäveron pystypäinen korotusesitys on hatunnoston arvoinen sikäli, että oppositiopuolue esittää jotain epäsuosittua, mutta järkevänä pitämäänsä. Tämä hassattaisiin osittain ruuan arvonlisäveron alennukseen. Lisää sotkua halutaan aiheuttaa sillä, että juuri kun pizzerian arvonlisävero saatiin samalla tasolle K-kaupasta myytävän pizzan kanssa, nämä verotasot eriytettäisiin uudestaan.

Ruuan arvonlisävero on erittäin huono tapa auttaa köyhimpiä. Ensimmäisessä vaiheessa alennuksesta menee 2/3 mediaanituloa varakkaammille ja 1/3 mediaania köyhemmille, mutta toisessa vaiheessa hyöty otetaan eläkeläisiltä, työttömiltä ja muilta tulonsiirtojen varassa olevilta pois indeksiterkistuksen yhteydessä. Keskustalaiset varmaankin muistelevat liikevaihtoveron aikaista alkutuotevähennystä, joka alensi peruselintarvikkeiden hintoja, mutta ei einesten tai etelän herkkujen hintaa kaviaarista nyt puhumattakaan.

Puolue kannattaa omaishoidon tuen verottomuutta. Tämä on huono esitys. Saman summan voisi käyttää omaishoidontuen korotukseen. Se jakautuisi eri tavalla. Veronalennuksesta hyötyvät ne, joilla on suuret tulot, mutta eivät lainkaan ne, joille omaishoidontuki on ainoa tulonlähde.