— Soininvaara Osmo

Verotus suosii autoilua

Autoilua tuetaan verotuksessa kahdella tavalla. Oman auton käytöstä työnantajan ajoihin maksetaan verotonta ylikompensaatiota. Työnantajan auton käyttö yksityisajoihin taas on aliverotettu palkanlisä.

Jos työnantaja antaa sinulle auton bensoineen ilmaiseksi käyttöön, laskennallinen etusi esimerkiksi 25 000 euroa maksavasta autosta on noin 7 600 euroa vuodessa. Jos marginaalivero on 40 prosenttia, autoetu maksaa noin 3 000 euroa vuodessa siitä riippumatta, paljonko ajaa. Vain jos työmatka on erityisen pitkä, verottaja voi korottaa autoedun arvoa, koska tietää varmasti autolla ajettavan yli 18 000 kilometriä vuodessa.

Vapaassa autoedussa ongelmana ei ole aliverotus vaan se, että auton käyttö on marginaalikustannusmielessä ilmaista. Oli joukkoliikenne kuinka halpaa hyvänsä, auto on aina edullisin vaihtoehto. Tämä on aivan nurinkurinen kannustin. Autoetu on julkisen liikenteen pahin vihollinen!

Jos käyttää omaa autoa työnantajan ajoihin, saa kilometrikorvausta jokaisesta ajetusta kilometristä 45 senttiä. Korvaus perustuu oletukseen, että auton omistaminen maksaa 4 960 euroa vuodessa, vaikka auto seisoisi koko vuoden tallissa. Oletettua 18 000 vuosittaista kilometriä kohden nuo kiinteän kulut ovat 27 senttiä. Jokainen ajettu kilometri maksaa bensalaskuna ja muina muuttuvina kuluina 18 senttiä. Yhteensä siis 45 senttiä kilometriltä.

Tätä korvausta ei makseta matkasta kotoa työpaikalle kuin metsureille ja joillekin muille liikkuvaa työtä tekeville.

Jos auto on joka tapauksessa hankittu omia ajoja varten, jokainen kilometri työnantajan ajoa tuottaa siis voittoa 27 senttiä. Näitä kilometrikorvauskilometrejä tulee Suomessa vuodessa yhteensä 2,4 miljardia, joista korvauksia maksetaan 1,1 miljardia. Tästä on ylikompensaatiota 660 miljoonaa euroa. Neljänkymmenen prosentin marginaaliveron mukaan verottajalta jää saamatta 260 miljoonaa euroa. Perusturvan korotus satasella maksoi alle puolet tästä.

Jos kauppamatkustaja ajaa vuodessa 100 000 kilometriä, verotonta liksaa tästä tulee 27 000 euroa vuodessa. Mutta eikö raskaasta työstä pidä maksaakin palkkaa? Pitää, mutta palkasta pitää maksaa verot.

Kilometrikorvausten ylikompensaatio kannustaa tekemään seminaarimatkat autolla ja kauppamatkustajaa suunnittelemaan reittinsä kilometrejä säästämättä.

Hallituksen kehyspäätöksessä asiaan tuli pieni korjaus. Tuota korkeaa korvausta maksetaan vain ensimmäisestä 15 000 kilometristä vuodessa. Sen jälkeen katsotaan, että auton kiinteät kustannukset on maksettu ja korvaus noin puolittuu. Tällä säästetään 35 miljoonaa euroa, mutta korjattavaa jäi vielä sekä auton edun kohtelussa että niiden ensimmäisten kilometrien verotuksessa.

Onnittelut liikenneministeri Kyllöselle jo tästäkin!

Jaa sivu: