— Soininvaara Osmo

Metropolin verotusoikeus takaa sosiaalisesti oikeudenmukaiset ja menestyvät kaupunkiseudut

Kun vajaa kaksi vuotta sitten teimme hallitusohjelmaa, kuntarakenteen muutos otettiin yhdeksi hallituksen keskeisistä tavoitteista. Olimme yksimielisiä siitä, että kuntarakenteen vakavimmat ongelmat ovat kasvavilla kaupunkiseuduilla, joissa kunnat kilpailevat hyvistä veronmaksajista.

Esimerkiksi täällä Helsingin seudulla ihmisten liikuttamiseen paikasta toiseen tarvitaan kaksinkertainen määrä energiaa verrattuna vastaaviin eurooppalaisiin kaupunkeihin, ja samalla palveluelinkeinot menestyvät hajanaisessa yhdyskuntarakenteessa huonosti. Virhe on miljardien arvoinen. Turku puolestaan voisi olla selkeästi maan kakkoskaupunki, elleivät seudun kunnat olisi pilanneet riitelyllä mahdollisuuksiaan.

Asukkaat ovat ymmärrettävästi nousseet vastustamaan päätösvallan viemistä liian kauas suuriin yksiköihin. Meidän hallituspuolueissakin on syytä tunnustaa, että kaupunkiseutujen ongelmat eivät välttämättä ratkea kuntaliitoksilla.

Helsingin seudulle suunnitellaan metropolihallintoa päättämään isoista asioista, samalla kun peruskunnille jäävät ne tehtävät, jotka eivät edellytä ylätason päätöksiä. On realistista pyrkiä samaan ratkaisuun monella muullakin kaupunkiseudulla, esimerkiksi Turussa ja Tampereella.

Päätösvallan järjestäminen ei riitä, on myös korjattava asukaspohjan erilaistumisesta aiheutuva eriarvoisuus. Kuntien verotusoikeus on siirrettävä kokonaan tai pääosin metropolihallinnolle. Vasta sen jälkeen kunnat kilvoittelevat keskenään reilusti palvelujen järjestämisessä ja vasta sen jälkeen niillä on todellista halua yhteistoiminnassa edistää koko seudun etua.

Näin toimien kuntauudistus johtaa sosiaalisesti oikeudenmukaisin, menestyviin kaupunkeihin, joissa päätösvalta ihmistä lähellä olevissa asioissa säilyy ihmisten lähellä.

Lue ryhmäpuhe kokonaisuudessaan