— Tapio Laakso

Kiistelyä jakovarasta

SDP, Keskusta ja Kokoomus ovat viime päivinä kiistelleet valtiontalouden jakovarasta. Epämääräisiä miljardeja on viskelty vähän joka suuntaan. Vihreiden esittämän perustulon rahoituksesta esitetyt tiukat kysymykset ja vaatimukset tarkoista laskelmista hieman hymyilyttävät.

Ainakin itselleni on jäänyt epäselväksi, mistä miljardit on tarkoitus ottaa ja mihin ne olisi tarkoitus laittaa. Samaan aikaan valtiovarainministeriön virkamiehet toppuuttelevat lupauksia niin uusista menoista kuin verokevennyksistä.

Keskustelun epämääräisyyttä lisää se, että kaikkea talouspolitiikan pohjana olevaa tietoa ei ole vapaasti saatavilla. Suomen taloutta kuvaava tietokonemalli on vain muutamien virkamiesten käytössä. Parasta tietoa ei siis ole saatavilla talouspolitiikan vaihtoehtojen kehittämiseen. Tällainen salailu on kummallista.

Ehkä keskusteluun jakovarasta saataisiin jotain tolkkua, jos kaikki puolueet ja toimittajat voisivat tutkia talouspoliittisten ehdotusten vaikutuksia. Tietokone ei voi korvata arvovalintoja, mutta voi antaa tietoa niiden pohjaksi.