— Tapio Laakso

Hyvin laskettu vaalilupaus

Tapio Laakso blogikuva Vihreiden perustulomallin laskelmat julkaistiin tänään. Perustulon kustannuksia on laskettu Kelan JUTTA-mallilla, joka on verotuksen ja sosiaaliturvalainsäädännön muutosten arviointiin tarkoitettu mikrosimulointiohjelma. Harvojen näiden vaalien lupauksien kustannusvaikutuksia on arvioitu näin hyvin.

Laskelmien tärkein merkitys on siinä, että ne osoittavat, että perustulon toteuttaminen on taloudellisesti täysin realistista. Numeroiden pyörittelystä pitäisi nyt kuitenkin siirtyä tärkeämpään keskusteluun eli perusturvan kaipaaman kokonaisuudistuksen suuntaviivojen määrittelyyn.

Perusturvauudistusta tarvitaan, siihen on kolme keskeistä syytä:

1) Väliinputoamiset. Monimutkainen syyperustainen järjestelmä aiheuttaa tilanteita, joissa ihmiset putoavat kaiken turvan ulkopuolelle. Tällaisia tilanteita ei saisi päästä syntymään.

2) Epäsäännölliset tulot aiheuttavat ongelmia. Nykyinen sosiaaliturva on suunniteltu tilanteeseen, jossa palkkatyö tarkoittaa kokopäiväistä, vakituista työtä. Epäsäännölliset tulot aiheuttavat jatkuvia hankaluuksia sosiaaliturvan kanssa.

3) Kannustinloukut. Ihmisiä ei pidä pakottaa töihin, mutta työn pitää olla aina kannattavaa. Nyt sosiaaliturvajärjestelmä synnyttää tilanteita, joissa esimerkiksi pienen keikkaduunin palkasta ei juuri lisätuloja tule.

Perustulomalli on keskustelunavaus. Toivottavasti myös muut puolueet esittävät konkreettisia avauksia, jotka kuvaavat tarkasti esimerkiksi sen, miten kannustinloukkuihin pitäisi puuttua.