— Tapio Laakso

Inhimillisempää turvapaikkapolitiikkaa

Tapio Laakso blogikuva Kuten tunnettua Suomen turvapaikkapolitiikka on äärimmäisen tiukkaa. Nyt luterilaisen kirkon piispat vetoavat 71-vuotiaan kosovonalbaanin puolesta. Halvaantunutta ja masentunutta naista uhkaa käännytys Suomesta.

Järjestimme maanantaina Anni Sinnemäen kanssa Onko Suomi turvapaikka? -aiheisen tilaisuuden. Esitimme Jenni Lingon koskettavan Turvapaikka-dokumentin ja pelasimme Amnestyn turvapaikkapeliä, jossa voi eläytyä siihen, millaista arpapeliä turvapaikanhakeminen on. Tilanne on johtanut siihen, että monet tulijat jäävät mieluummin elämään maan alle ilman papereita kuin uskaltautuvat edes hakemaan turvapaikkaa.

Yksi pahimmista turvapaikkajärjestelmän ongelmista ovat ns. b-luvat eli tilapäiset oleskeluluvat. B-lupia annetaan henkilöille, joilla ei katsota olevan oikeutta turvapaikkaan, mutta joita ei voida karkottaa. Eniten b-lupia ovat saaneet afganistanilaiset, irakilaiset ja somalialaiset turvapaikanhakijat. Missäköhän on vaarallista, jos ei näissä maissa? B-lupalaisilla ei ole pääsyä työhön, koulutukseen ja peruspalveluihin. Suomeen onkin syntynyt b-lupia vastustava kampanja: www.b-lupa.net.

Kannattaa tutustua myös Vihreiden linjauksiin turvapaikkapolitiikasta