— Tapio Laakso

Nuorisovaalien tulos

Tapio Laakso blogikuva Nuorisovaalien tulos julkistettiin tänään. Nuorisovaaleissa alle 18-vuotiaat pääsevät äänestämään varjovaaleissa oikeita ehdokkaita. Vaalien lisäksi kouluissa on järjestetty suuri määrä vaalipaneeleita, joita on itsekin tullut kierrettyä. Vihreät menestyivät nuorisovaaleissa mainiosti.

Nuorisovaalien tulos saattaa antaa ainakin jotain suuntaviivoja tulevasta. 2003 nuorisovaalien tuloksen selvittyä päiviteltiin nuorten tyhmyyttä, kun eniten ääniä sai Tony Halme, mutta kuinkas sitten kävikään.

Vihreät saivat nuorisovaaleissa 13,1% äänistä, joka oikeuttaisi nuorten valitsemassa eduskunnassa 31 paikkaan. Vihreät olivat kolmanneksi suurin puolue Keskustan (22,6%) ja Kokoomuksen (17%) jälkeen. Tärkeintä Vihreiden tuloksessa on sen jakautuminen tasaisesti koko maahan. Esimerkiksi Pohjois-Karjalassa Vihreät olivat toiseksi suurin puolue 17,1% ääniosuudella. Vihreät arvot ja ajatukset vetoavat nuoriin koko maassa.

Jotkut ehdokkaat ovat saattaneet saada etua vaalinumerostaan.