— Tarja Cronberg

Aspiriinia Australiasta

Tarja Cronberg blogikuva100pxAustralia on ehkä Grönlannin jäätikköjen jälkeen ilmastonmuutoksen kovimmin kohtelema paikka. Kuivuus on todella vaikea ja vesipula uhkaa. Presidenttimme on siellä valtiovierailulla. Uutisista kuulen, että hän on kommentoinut ydinvoimaa. Hän on todennut, että ydinvoima on vain siirtymävaiheen ratkaisu: "pelkään että se on vain aspiriini, lyhytkestoinen lääke". Presidenttimme toteaa myös, että ydinvoima saattaa viedä huomion uusiutuvalta energialta ja energiansäästöiltä. Juuri tätä olemme yrittäneet korostaa vihreiden energiapolitiikassa.

Ydinvoima ei ole ratkaisu ilmastonmuutokseen. Kolme neljäsosaa päästöistä tulee liikenteestä, lämmityksestä ja muusta kuin sähköntuotannosta. Päästöjen vähentämiseksi on lisättävä energiatehokkuutta ja otettava uusiutuva energia käyttöön. Pari päivää sitten tutkijat totesivat, että bioenergiaa voitaisiin hyödyntää lisää 50 terawattituntia. Samalla Suomesta voisi tulla metsäenergian edelläkävijämaa. Tämä ei merkitsisi ainoastaan energiaturvallisuuden ja -omavaraisuuden lisääntymistä, vaan myös lisääntyvää vientiä asiantuntijuudelle ja metsäkoneille. Pohjois-Karjalassa olemme laskeneet, että metsäenergian lisääntyvä käyttö voisi alle kymmenessä vuodessa luoda Perloksen verran uusia työpaikkoja metsäkone- ja -laitetuotantoon.

Olen iloinen, että tuin Tarja Halosta presidentinvaaleissa. Jouduin pitkään miettimään, oliko se hyvä juttu,  kun vihreissä oli myös huomattava määrä Niinistön kannattajia. Silloin ratkaisuuni vaikutti Tarja Halosen Nato-kanta. Nyt myös hänen ydinvoimakantansa vastaa omaa analyysiämme ydinvoiman roolista ilmastonmuutoksessa.