— Tarja Cronberg

Sosiaaliturvan täysremontti

Tarja Cronberg blogikuva100pxDemareiden Sorsa-säätiö järjesti perjantaina seminaarin perustulosta, jossa vihreiden perustulomalli teilattiin.

Erityisesti ministeri Tuula Haatainen puolustaa nykyistä järjestelmää. Ymmärrän sen hyvin, onhan se heidän vuosisataisen työnsä tulos. Työelämä on kuitenkin muuttunut niin radikaalisti, että vanhat mallit eivät enää toimi. Kokopäiväinen, vakituinen, koko elämän jatkuva työ on historiaa. Tätä päivää ovat elinikäinen oppiminen, liikkuvuus, työpaikan vaihto ja pätkätyöt. Nykyistä järjestelmää on paikattu jo aivan liikaa. Kenelläkään ei ole enää kuvaa siitä, miten järjestelmä toimii ja ketkä ovat väliinputoajia.

Yllättäen demarit väittävät perustulomallin johtavan joutilaisuuteen. Lähtökohtamme on päinvastoin ollut, että perustulo kannustaisi työntekoon, kun jokaisesta ansaitusta eurosta jää jotakin myös käteen. Elämän ennakoitavuus myös paranee, ei tarvitse yllättäen maksaa takaisin esimerkiksi opintotukea. Nykymalli, jos mikä, tukee pakkojoutilaisuutta. Ihmiset tulevat usein kertomaan, että he eivät ole voineet vastaanottaa työtä, kun pelkäävät asumistuen tai eläketurvan menetystä. Mikä absurdi tilanne!

Nuorista pitää saada vahva ote, on toinen demareiden vastaväite. Onko nykyjärjestelmällä vahva ote nuorista? Nuorilla - niin kuin muillakin - pitää olla mahdollisuus kokeilla, erehtyä, vaihtaa alaa ja yrittää uudestaan. Sitran mukaan Suomi pärjää luovalla taloudella. Luovuus on tulevaisuuden avainsana. Eikö nykysosiaaliturva nimenomaan juuri tuhoa myös nuorten luovuutta? Ylenpalttinen kyttäys ja kontrolli on sekä kallista että tuhoaa luovuuden idut.