— Tarja Cronberg

Tee neljän vuoden hyvä työ ja käy äänestämässä!

Tarja Cronberg blogikuva100pxKuluneiden viikkojen aikana olen tavannut tuhansia ihmisiä, joiden kanssa olen käynyt hyviä keskusteluja mm. ilmastonsuojelusta, sosiaaliturvan uudistamisesta, eläkkeistä ja muuttuvasta työelämästä. Olen entistä vakuuttuneempi siitä, että Vihreiden ajamat asiat, ovat niitä, jotka suomalaisen yhteiskunnan on ratkaistava joka tapauksessa lähivuosina.

Ilmastonmuutos. Eilen julkaistussa Taloustutkimuksen kauppa- ja teollisuusministeriölle tekemässä selvityksessä kävi ilmi, että ilmastonmuutosta suomalaiset pitävät suurimpana elämään vaikuttavana uhkatekijänä. Vihreät ovat puhuneet ilmastonmuutoksen vaaroista jo 20 vuotta. Olemme tehneet lukuisia aloitteita vuosien varrella ilmastonsuojelun edistämiseksi, myös silloin, kun muut puolueet naureskelivat Vihreiden vaatimuksille.

Tuulimyllyjä, energiakasvien kuten ruokohelven viljelyä, hakkeesta saatavaa energiaa, biokaasua pidettiin lähinnä viherpiipertelynä vielä 2000-luvun alkupuolella. Vihreille naureskeltiin ja vaatimuksiamme ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi ei otettu tosissaan. Tänään kukaan ei naura vaatimuksillemme, sillä ne ovat kaikkien huulilla.

Uusiutuvaan energiaan panostaminen paitsi auttaa torjumaan ilmastonmuutosta, on myös maailman talouden dynaamisin osa, joka kasvaa noin 10 prosenttia vuodessa. Vihreät haluaisivat, että Suomessakin vihdoin alettaisiin ymmärtää se, että uusiutuva energia työllistäisi koko Suomen alueella ja toisi myös vientituloja ja kasvua kansantaloudelle.

Vaan ei hyvältä näytä. Kulunut vaalitaistelu ja erityisesti isojen puolueiden voimakas halu lisätä ydinvoimaa osoittavat, että tätä talouden dynamiikkaa ei ole vielä tajuttu. Jos panostamme ydinvoimaan niin samaan aikaan markkinoilla ei ole tilaa uusiutuvalle energialle. Vihreät sanovat siis yhtä tiukasti kuin ennenkin "ei ydinvoimalle".

Näiltä sivuilta löydät runsaasti tietoa Vihreiden vaatimuksista ilmastonsuojelun ja ympäristönsuojelun tehostamiseksi.

Perusturvan uudistaminen. Vaalitilaisuuksissa ja -keskusteluissa olen puhunut monen kanssa sosiaaliturvamme puutteista. Me elämme maassa, jossa ihmiset haluaisivat tehdä työtä, mutta jossa työn tekeminen ei ole aina kannattavaa.

Pienikin työpätkä voi pudottaa ihmiseltä sosiaaliturvan pois ja siksi töitä ei kannata tehdä. Tämän vuoksi olemme tuoneet keskusteluun ajatuksen perustulosta, jokaiselle kansalaiselle maksettavasta 440 euron suuruisesta kansalaispalkasta. Tätä etuutta eivät pienetkään työpätkät söisi. Mallissamme verotus ei oleellisesti muuttuisi: Suurimpia hyötyjiä olisivat pienituloiset, keskituloisten verotus ei muuttuisi ja aivan suurituloisimpien verotus hiukan kiristyisi. Alle 1000 euron tulot pitäisi saada verottomiksi.

Perustulo on keskustelunavaus, jota on pidetty näiden vaalien ainoana uutena yhteiskunnallisena esityksenä. Tässäkin on käymässä samalla tavalla kuin Vihreille aikoinaan ilmastonmuutoksen kanssa - muiden puolueiden puheenjohtajat ovat vaalitilaisuus toisensa jälkeen torjuneet mallimme, vaikka asiantuntijatkin ovat painottaneet perusturvan uudistamisen kiireellisyyttä. Me vaadimme, että ensi vaalikaudella aloitetaan perusteellinen selvitys sosiaaliturvan ja verotuksen uudistamiseksi! Perustulo ei tulisi yhtään sen kalliimmaksi kuin nykyinen sosiaaliturvajärjestelmä. Vihreiden perustulomallista löydät lisää tietoa vieressä olevasta valikosta "työelämä".

Eläkkeistä on onneksi näissä vaaleissa myös keskusteltu paljon. Vaadimmekin 600 euron minimieläkettä.

Köyhyys. Kolmas asia, jota emme voi Matti Vanhasen hallituksen toiminnassa hyväksyä, on tuloerojen kasvu. Erityisesti lapsiperheiden köyhyys on lisääntynyt 90-luvun alkuvuosista. Suomi on vauraampi kuin koskaan ja silti meillä on köyhiä lapsiperheitä enemmän kuin koskaan. Talouskasvun hedelmät on jaettava kaikille! Tämän vuoksi teimme viime syksynä välikysymyksen lapsiperheiden köyhyydestä. Maassamme on paljon yksinhuoltajia, joiden tulonsiirtoja on korotettava ja tilannetta työmarkkinoilla on helpotettava.

Niin lapsiperheiden kuin kaikkien elämää parantaisivat kohtuuhintaiset ja toimivat palvelut. Tämän vuoksi emme ole lähteneet - kuten esimerkiksi keskusta ja kokoomus - vaatimaan mittavia veronalennuksia, koska miten sitten rahoittaisimme hyvinvointiyhteiskunnan? Miten vanhustenhoitoon muka saadaan lisää rahaa, jos kevennetään verotusta? Verotuksen painopistettä olemme valmiita muuttamaan työn verotuksesta ympäristöhaittojen verotukseen.

Kaikkein tärkeintä on, että jokainen kävisi äänestämässä. Äänestämällä vaikutat siihen, mitkä ovat politiikkamme suuntaviivat seuraavat neljä vuotta. Toisaalta Vihreiden perspektiivi on aina ollut pidempi kuin neljä vuotta - myös tulevilla sukupolvilla on oltava mahdollisuus elää tällä maapallolla.

Kiitos mielenkiintoisista keskusteluista vaalitilaisuuksissa. Myös Vihreiden ehdokkaat sekä tukijoukot ovat tehneet loistavaa työtä. Meillä on ollut upea kampanja, joka näkyy Taloustutkimuksen gallupista - se lupaa meille 9,7 prosentin kannatusta näissä vaaleissa.

Tarja Cronberg
Vihreiden puheenjohtaja