— Tarja Cronberg

Vaalivoitto tuli - saimme 15 kansanedustajaa!

Tarja Cronberg blogikuva100pxVihreiden keskuudessa vallitsee positiivinen ja hyvä henki. Voitimme vaalit, saimme yhden lisäpaikan ja meillä on nyt siis kaikkiaan 15 kansanedustajaa ja kannatuksemme nousi 8,5 prosenttiin.

Erityisen onnellinen olen Etelä-Savon vaalipiirin tuloksesta, saimme sieltä eduskuntaan toimittaja Heli Järvisen komealla 5527 äänimäärällä. Uusia kansanedustajia ovat myös espoolainen diplomi-insinööri Johanna Karimäki, turkulainen Vihreiden varapuheenjohtaja Ville Niinistö ja Helsingistä tutkija Outi Alanko-Kahiluoto, joka on myös Helsingin Vihreiden puheenjohtaja. Onnittelut valituille
kansanedustajille!

Vaikka itse en tullut valituksi Pohjois-Karjalan vaalipiiristä eduskuntaan, olen hyvin tyytyväinen äänimäärääni ja iloinen vihreydestä Pohjois-Karjalassa: sain 7802 ääntä ja jäin siis vain 184 äänen päähän valituksi tulemisesta. Se mikä mediassa todettiin usein mahdottomaksi, läpimeno Pohjois-Karjalasta ilman vaaliliittoa, oli siis kuitenkin melkein mahdollista. Kiitos  kaikille tukijoilleni  ja ennen kaikkea "tarjalaisille", tukiryhmälleni, joka väsymättä jaksoi järjestää vaalitilaisuuksia ja -tapahtumia Pohjois-Karjalassa.

Putoamiseni osoittaa kuin huutomerkki vaalijärjestelmämme epäoikeudenmukaisuuden. Pienissä vaalipiireissä kuten ei eduskuntaan pääse suurellakaan äänimäärällä ilman vaaliliittoa. Äänestäjät eivät ole tasa-arvoisessa asemassa. Järjestelmää on myös vaikea ymmärtää. Ihmiset soittelevat nyt minulle ja kyselevät miksen päässyt läpi vaikka äänimääräni oli toiseksi korkein. Vihreät ovat vaatineet ja tulevat jatkossakin vaatimaan demokratian läpinäkyvyyttä ja oikeudenmukaisuutta vaatimalla vaalipiiriuudistusta. Kaikkien äänen tulee kuulua!

Tämä kampanja on osoittanut, että Vihreiden ajatuksia ja tavoitteita kannatetaan koko Suomessa. Saimmehan mm. Lapissa hienon tuloksen, siellä Vihreiden ehdokas Timo Törmänen sai 3065 ääntä eli Vihreiden kannatus kasvoi noin 50% Lapin vaalipiirissä.

Kiitos koko Vihreiden vaaliorganisaatiolle - sille moniammatilliselle osaamiselle ja yhteistyölle, jota minun on ollut ilo kanssanne toteuttaa.

Tuhannet ihmiset ovat puurtaneet ympäri maata Vihreiden vaalimenestyksen eteen. Aion edelleenkin jatkaa samalla linjalla kun minut valittiin vuonna 2005 Vihreiden puheenjohtajaksi: Vihreän viestin vieminen koko Suomen alueelle.

Tästä on hyvä jatkaa.

Tarja Cronberg