— Tarja Cronberg

Vaalirahoitus saatava kokonaan avoimeksi

Sain eilen konkreettisesti kokea median kyltymättömän kiinnostuksen vaalirahoituskysymystä kohtaan. Astuessani ulos ryhmähuoneesta eduskuntaryhmän ylimääräisestä ryhmäkokouksesta jouduin välittömästi median piirittämäksi. Toimittajat halusivat tietää mitä mieltä Vihreät on tilanteesta. Riittääkö välikysymys meille? Ja jos oppositio ei sitä jätä - mikä on tilanne tätä kirjoittaessani - mitä sitten? Joku vielä irvaili että jättävätkö sitten Vihreät?

Opposition tekemä välikysymys olisi ollut hyvä keino edetä asian selvittelyssä. Tosin on muistettava, että nyt ei kysymyksessä ole hallitus-oppositio-asetelmasta. Politiikan uskottavuus on palautettava. Kantamme on selkeä. Vaalirahoitusta koskevien sääntöjen selkiyttämisen on johdettava siihen, että paitsi ehdokkaiden, myös puolueiden ja puolueita lähellä olevien järjestöjen rahoituksesta tulee jatkossa avointa ja läpinäkyvää.

Vaalirahoitus sinänsä on aivan hyväksyttävää samoin kuin ovat olleet sen lähteet. Ongelma on siinä, että poliittisen toiminnan rahoituksen julkisuus on Suomessa tähän mennessä toteutunut luvattoman huonosti, huonommin kuin esimerkiksi kaikissa muissa Pohjoismaissa. On tiedettävä kuka rahoittaa ja ketä. Tällöin voidaan päätöksentekoa seurata ja tarvittaessa kyseenalaistaa,

Vihreiden edustajien vaalirahoitusilmoitukset on tehty asianmukaisesti - myös Vihreiden listalta eduskuntaan valitun Merikukka Forsiuksen osalta. Vihreät on myös julkistanut puolueen vaalirahoituksen netissä. Samaa suoraselkäisyyttä toivomme myös muilta puolueilta. Sillä jos näin ei toimita, syntyy vaikutelma, että asiassa todellakin on jotain salattavaa. Eihän ole?

Olin kuvitellut, että jokainen poliitikko olisi jo sisäistänyt kriisiviestinnän perussäännön: kriisissä kannattaa asiat aina kertoa niin kuin ne ovat tapahtuneet, heti ja mahdollisimman totuuden mukaisesti. Vaalirahoitusta koskeva jupakka ei olisi pitkittynyt ja sotkeutunut tällä tavalla, jos näin olisi toimittu.

Vaalirahoitusta koskeva lainsäädäntö on saatava kuntoon tuleviin europarlamenttivaaleihin mennessä. Lakiin tullaan asettamaan myös sanktiot. Nykyinen laki on osoittanut, että ilman sanktioita houkutus lain kiertämiseen on liian suuri. Ehkä viimeistään silloin politiikassa päästään takaisin normaaliin päiväjärjestykseen.