— Tarja Cronberg

Naisyrittäjien sijaispalvelu vakinaistetaan vihdoinkin

Valtion talousarvioon varattiin 300 000 euroa siihen, että naisyrittäjien sijaispalvelujärjestelmä vakiinnutetaan ja laajennetaan asteittain. Tämä päätös lisää merkittävästi naisyrittäjien toimintamahdollisuuksia. Se poistaa myös kasvun esteitä monen naisyrittäjän tieltä.

Pohjois-Karjalalaisen Karelli-keskuksen kehittämä sijaispalvelu Puotiska oli kokeilu, jota myös työministeriö aikaisemmin rahoitti. Sijaispalvelusta yrittäjä saattoi palkata sijaisen työtään hoitamaan lomien ja perhevapaiden ajaksi. Koulutetut sijaiset päätyivät usein yrittäjän ensimmäiseksi työntekijäksi tai jopa yrittäjiksi itse.

Sijaispalvelun kehittämistä jatkoi Yrittäjänaisten keskusliitto, joka ESR-hankkeena toteutti Sipa-sijaispalveluhankkeen vuosina 2005 – 2007. Toimintaa oli Uudellamaalla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Jyväskylän seudulla.

Tavoitteenani on, että naisyrittäjien sijaispalvelusta tulee maatalouslomitusjärjestelmän kaltainen pysyvä muoto, josta yrittäjä voi tottuneesti palkata itselleen sijaisen koko maassa. Näen tämän yrittäjän työssä jaksamisen kannalta erittäin tärkeänä.