— Tarja Cronberg

Jos kannatat meitä, äänestä meitä

Me vihreät haluamme kunnallispolitiikkaan rohkeutta, suoraselkäisyyttä ja reiluja, avoimia pelisääntöjä. Sunnuntaina kannattaa lähteä äänestyspaikalle ainakin seuraavista viidestä syystä:

1. Vihreät toimivat rohkeasti paremman ilmaston puolesta. Me olemme esittäneet käytännölliset ratkaisut ilmastonmuutokseen puuttumiseen kuntatasolla. Lähes kaikki suomalaisten päästöt syntyvät kunnissa.

2. Vihreillä on upeat ja tarmokkaat ehdokkaat, jotka näkyvät myös kaduilla. Me toimimme ahkerasti ja taitavasti myös vaalien välillä niiden asioiden puolesta, joista vaaleissa puhumme. Vihreitä äänestävät myös saavat äänelleen hyvän katteen koko vaalikaudeksi. Halvat vaaleissa vihertyneet kopiot lakkaavat toimimasta vihreästi heti vaalien mentyä.

3. Elävä kaupunki ja kunta ovat vihreille muutakin kuin asunto ja kauppa. Me toimimme kirjastojen, lähipalvelujen, epäkaupallisen kaupunkitilan puolesta. Me toimimme pyöräilyn ja kävelykeskustojen, ratikoiden ja raiteiden puolesta.

Elävä kaupunki ja kunta tarkoittavat, että heikommista pidetään huolta. Me yritämme ehkäistä sairauksia jo ennalta. Jos mieli tai ruumis sairastuvat, täytyy saada hoitoa. Mielen sairauksia on kohdeltava kuten ruumiin sairauksia.

4. Pääkaupunkiseutu tarvitsee ruuhkamaksut rahoittamaan parempaa joukkoliikennettä. Ne ovat alueellisesti oikeudenmukainen tapa verottaa liikennettä, parantaa joukkoliikennettä sekä vähentää ruuhkia, tieinvestointeja ja päästöjä.

5.Suvaitsevat monimuotoisuutta tukevat kunnat ja kaupungit pärjäävät. Reilu ja avoin meininki kuuluu Vihreiden toimintaan: me julkistimme vaalirahoituksemme valtakunnan, piirien ja kuntien tasolla - erittäin monia ehdokkaita myöten. Muut eivät.

Vihreässä kunnassa ketään ei syrjitä esimerkiksi sukupuolen tai iän takia. Yhdenvertaisessa kunnassa samat mahdollisuudet ja oikeudet taataan niin maahanmuuttajille, kieli-, kulttuuri-, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöille kuin valtaväestöllekin.

Politiikkaan tarvitaan suuria tavoitteita ja luovuutta. Tarvitaan kykyä tarttua asioihin, joiden korjaaminen tuntuu mahdottomalta. Tarvitaan tekemisen iloa, uusia toimintatapoja – ja uusia tyyppejä.

Niitä saa vain äänestämällä. Äänestämättä jättäminen tukee niitä, joiden kannattajat ovat liikkeellä.