— Tarja Cronberg

On vihreä hetki!

Upeata. Rohkeus palkittiin. Teimme kaikkien aikojen parhaan vaalituloksen. Olen todella ylpeä saavutuksesta. Kiitos kaikille vihreille ehdokkaille, heidän tukiryhmilleen ja läheisilleen sekä liiton ja kampanjan työntekijöille, jotka tekivät tämän mahdolliseksi. Kiitos kaikille!

Vatsanpohjassa todelle tuntui, kun vaalivalvojaisissa kannatuslukumme putosi alle 6 prosentin eikä tahtonut lähteä sieltä ylöspäin. Puoluesihteerin kanssa tosin tiedämme, että nousua tulee, mutta kuinka paljon? Miten kannattajat olivat lähteneet myrskyssä äänestysuurnille? Kun kannatuksemme nousi 8.4 prosenttiin, olimme tyytyväisiä. Vasemmistoliiton ohitus tuntui silloin täysin mahdottomalta.

Kun kannatuksemme kuitenkin alkoi kivuta 8,7 prosenttiin, heräsi uusi toivo, ja tullessamme vaalivalvojaisiin Tavastialle, olimme jo ohittaneet 8,9 prosentilla vasemmiston 8,8 prosenttia. Jännitys jatkui viime hetkiin. Nyt olemme keskustan jälkeen neljänneksi suurin kuntapuolue!

Kasvatimme kannatustamme niin suurissa kaupungeissa kuin koko maassakin. Vastakkainasettelua kaupunki ja maakunta vihreiden välillä ei enää ole. Kynnys äänestää vihreitä koko maassa on madaltunut.

Paikkamäärämme kasvoi 370:een, ja saimme vielä epävirallisten laskelmien mukaan 56 lisäpaikkaa maamme valtuustoihin. Se velvoittaa investoimaan ihmiseen, pitämään huolta pienistä, tukemaan joukkoliikennettä ja elävää kaupunkiseutua sekä suojelemaan luontoa. Rohkeilla vihreillä valtuutetuilla on tällä vaalikaudella todellinen näytön paikka.

Erityisen hieno menestys oli pääkaupunkiseudulla. Toiseksi suurimman ryhmän asema Helsingissä oli unelma, joka toteutui - huikeat neljä lisäpaikkaa. Espoossa tuli myös toinen sija, ja Vantaalla säilytimme kolmannen sijan.

Menestyjiä olivat myös Pirkanmaan vaalipiiri, jossa lisäpaikkoja tuli peräti 20. Myös Lapissa, Satakunnassa ja Pohjois-Savossa saavutimme kaikissa viisi lisäpaikkaa. Oulun vaalipiirissä valtuutettujemme lukumäärä kasvoi seitsemällä 31:een.

Olemme rikkoneet myös tärkeän myytin. Gallup-kannatuksemme toteutui kunnallisvaaleissa, Helsingissä jopa yli odotusten. Kiitos onnistuneen ehdokasasettelun ja kampanjan sisällön. Vihreä kampanja oli rohkea ja ajassa mukana. Työ voi alkaa.