— Tarja Cronberg

Reiluja hankintoja lisää

Suomen julkisten hankintojen arvo oli 27,14 miljardia euroa vuonna 2006. Kyse ei siis ole nappikaupasta. Kunnat erityisesti ovat avainasemassa reilumpien ja kestävien hankintojen tekijöinä.

Jo nyt hankintalain mukaan ympäristönäkökohdat pitää ottaa huomioon. Euroopan unioni on meidän tukenamme. Tavoitteeksi on asetettu, että vuonna 2010 vihreiden hankintojen osuus olisi 40-70 % kaikista hankinnoista. Muu Eurooppa menee edellä, vaikkapa Hollannissa tehdään historiaa.

Suomessa on potentiaalia. Kuntien ja kuntayhtymien hankinnoista reilu neljäsosa on investointeja. Kaikissa näissä hankinnoissa voitaisiin käyttää ympäristökriteerejä. Kohteita on paljon: rakennusten, kuten sairaaloiden lämmitykseen voidaan käyttää uusiutuvia energialähteitä, koulujen ruoan, kalusteiden ja tekstiilien hankinnassa voidaan käyttää ympäristökriteereitä, vanhustenhuollon kuljetukset voidaan tuottaa ekoautoilla ja hallinnon matkustustarvetta voidaan vähentää IT-ratkaisuja kehittämällä. Tilausta on myös lähi- ja luomuruualle.

Kannatan lämpimästi maailmalle ja Suomelle "Uutta vihreää sopimusta". YK:n pääsihteerin ehdottaman "The Green New Dealin" esikuva on USA:n viime vuosisadan alkupuolen New Deal -ohjelma.

Olen aivan varma, että investoimalla vihreään teknologiaan ja yrittäjyyteen, voimme luoda merkittävästi työpaikkoja. Edelläkävijän paikka on vapaana. Mikä kunnista nappaa sen ensin?