— Tarja Cronberg

Enemmän rauhaa, vähemmän roinaa

En ole koskaan ollut niin onnellinen kuin tänä vuonna toivottaessani teille kaikille joulun rauhaa. Vaikka verisiä taisteluita käydään myös joulun aikaan, kuuluu maailmassa myös vastakkainen viesti, kuten Nobelin rauhanpalkinto kolmessa maailmanosassa tehdystä konfliktien ratkaisusta.

Martti Ahtisaaren viesti on selkeä. Konfliktit voidaan ratkaista rauhanomaisin keinoin. Vaikka sota onkin politiikan jatke, ei meidän tarvitse ajautua niin pitkälle. Konflikteja voidaan ennaltaehkäistä. Jäätyneitä konflikteja voidaan sulattaa. Siihen tarvitaan kuitenkin ihminen, joka pystyy kuulemaan tasapuolisesti kaikkia osapuolia ja luomaan tilanteet jossa kaikki voittavat. Kiitos Martti Ahtisaari!

Taantuma tekee tuloaan. Ahneus, niin järjestelmän kuin yksilöiden, on johtanut maailmantalouden kriisiin, jonka uhreina ovat miljoonat ja jälleen miljoonat viattomat. Asuntonsa menettävä amerikkalainen ei ole spekuloinut sub-prime lainoilla. Suomalainen lomautettu metsäkoneen kuljettaja ei ole syypää metsäteollisuutemme tuotekehityskriisiin.

Yksi ainoa johtopäätös on mahdollinen. Markkinoiden itsesäätely ei toimi. Jos saisin toivoa yhden joululahjan, olisi se rehellinen ja avoin rahoitusjärjestelmä, jossa riskit olisi selvästi tunnistettavissa. Ja spekulaation mahdollisuus poistettu selkeällä sääntelyllä.

Kirjat menevät tänä jouluna kaupaksi. Laskukaudessa on jotain hyvääkin. Kalliit lahjat jäävät kauppaan. Kirja tuo mukanaan joulun rauhaa. Kauppojen aukioloista on käyty syksyn kuluessa vilkasta keskustelua. Erimielisyyksiä on monista asioista, mutta yhdestä asiasta on yllättävä yksimielisyys. Isänpäivästä jouluun kauppojen tulee voida olla auki pitempään kuin muulloin. Voitaisiinko joulun alla kauppojen aukioloaikaa rajoittamalla rajoittaa myös joulun kulutusjuhlaa? Olisiko meille kaikille helpompaa jouluna jos meidän ei tarvitsisi kiirehtiä lahjaostoksille tai miettiä miten saamme vähäiset rahat riittämään juuri jouluna? Voisimme korostaa joulun riemua ja antamisen iloa muulla tavoin kuin ostamalla turhia joululahjoja ihmisille joilla on jo kaikkea. Jouluna juuri antamisen ilo tulisi kohdistua niihin jotka tarvitsevat. Kauppojen aukioloaikaa ei tarvitse pidentää jotta voi lahjoittaa kiinalaiselle maanjäristysuhrille tai ostaa vuohen afrikkalaisperheeseen.

Joulu ja talouden kriisi yhdessä saattavat meidät perimmäisten kysymysten äärelle. Suunnan täytyy olla selvä. Enemmän rauhaa, vähemmän roinaa.