— Tarja Cronberg

Sydämellisesti onnea, arabikevään palkitut

Tänä vuonna merkittävimmät palkinnot näyttävät menevän useammalle ihmiselle. Nobelin rauhanpalkinnon sai kolme naista. Euroopan parlamentti myönsi eilen arvostetun Saharov-palkinnon viidelle ns. arabikevään aktivistille. 50 000 euron palkinto myönnetään ihmisoikeustyöstä.

Monikkopalkinnot ilmentävät hienolla tavalla, että tässä maailmassa ei ole vain sankariyksilöitä. Menestys voi syntyä vain yhteistyöstä monien kesken. Myös kaikkein menestyksekkäimmät saavutukset syntyvät aidosta vuorovaikutuksesta muiden ihmisten kanssa. Arabikevään aktivistien palkitseminen merkitsee kunnianosoitusta paitsi palkituille myös kaikille niille, jotka edelleen taistelevat demokratian, perusoikeuksien ja ihmisarvon puolesta.

Saharov-palkinto on avoimesti poliittinen. Sillä halutaan edistää EU:lle keskeistä arvoa, ihmisoikeuksia. Ehdokkaat asetetaan julkisesti ja poliittiset ryhmät äänestävät valituista. Oikeastaan kaikki tänäkin vuonna asetetuista ehdokkaista olisi ansainnut palkinnon. Sen kääntöpuolena on valitettavasti, että perusoikeuksia kunnioitetaan maailmassa edelleen aivan liian vähän aivan liian monessa maassa.

Arabikevään palkituista minuun teki erityisen suuren vaikutuksen kahden nuoren naisen rohkeus. Egyptiläinen Asmaa Mahfouz laittoi YouTubeen vahvan vetoomuksen vapauden puolesta, joka sai ihmiset kokoontumaan Tahirin aukiolle ja osoittamaan mieltään uudistusten ja perusoikeuksien puolesta. Razan Saitouneh taistelee edelleen ihmisoikeuksien, sananvapauden, poliittisten vankien ja erityisesti naisten oikeuksien puolesta Syyriassa. Hän on tehnyt yhteistyötä ihmisoikeusjärjestöjen kanssa ja perustanut "Syrian Human Rights information link". Toimiensa takia Razan Saitouneh ja hänen vanhempansa ovat joutuneet pakenemaan pidätysten pelossa. Saitounehin aviomies ja Saitounehin veli on jo pidätetty.

Arabikevättä on seurannut syksy. Taistelu ihmisoikeuksien puolesta jatkuu.

Arabikevään palkitut

Edesmennyt Mohamed Bouazizi Tunisiasta sytytti itsensä tuleen, mikä johti kapinoiden aaltoon arabimaailmassa. Asmaa Mahfouz edustaa Egyptin Tahrir-aukion mielenosoittajia. Ahmed al-ZubairAhmed al-Sanusi tulee Libyasta, joka on viimeisin vuosikymmenien diktatuurista vapautunut maa. Razan Zaitouneh ja Ali Farzat edustavat Syyrian kansan jatkuvaa taistelua. Ehdokkaat nimesi neljä poliittista ryhmää: keskustaoikeisto, sosialistit, liberaalit ja vihreät.