— Tarja Cronberg

Venäjä tarvitsee vahvan EU:n

Euroopan talouskeskustelussa on jäänyt vähemmälle pohdinnalle EU:n suhde naapureihin, muun muassa Venäjään. Suurimmat Venäjän kauppakumppanit EU:ssa ovat Saksa, Italia ja Ranska. Unionin talouden notkahtaessa Venäjän tulot heittelehtivät mukana. Siksi vahva EU on myös Venäjän etu.

Venäjä tarvitsee kipeästi EU:sta tulevia suoria investointeja. Jos unionissa ei ole riittävästi pääomia vientiin, Venäjän investoinnit kärsivät. Presidentti Medvedevin kaudella pääomia on yritetty houkutella luomalla erityistalousalueita, rakentamalla teknologiakeskuksia ja teollisuuspuistoja sekä kehittämällä neuvonta- ja tukijärjestelmiä.

EU on Venäjälle myös luotettavampi strateginen kumppani kuin esimerkiksi Kiina. Myös historiallisesti ja kulttuurisesti Venäjä on huomattavasti lähempänä Eurooppaa.

Eurooppa on aina ollut venäläisille paras inspiraation lähde, oli sitten kyse poliittisista tai teknologisista uudistuksista. Venäläiselle kansalaisyhteiskunnalle vahvempi, menestyvämpi ja vauraampi EU olisi merkittävä muutosvaatimusten motivaattori. Jos EU hoitaa asiansa hyvin, Venäjä voi ottaa oppia.

Alueellisesti nykyistä vahvempi EU lähettäisi terveellisen viestin niille venäläisille, joiden ajatuksissa liikkuvat ”etupiirien” kaltaiset geopoliittiset termit. Samaiset tahot ajattelevat usein, että Ukraina tai Valko-Venäjä voidaan vetää takaisin piiriin. Kaikkia osapuolia hyödyttävä EU-yhteistyö näiden valtioiden kanssa voi muuttaa Venäjän johdon ajatuksia myös suhteista muihin entisiin neuvostotasavaltoihin.

Vahva EU tukisi Venäjän mahdollisuuksia vahvistua taloudellisesti ja poliittisesti.