— Tarja Cronberg

Kiitos, Lauri!

Eilen työmarkkinajärjestöt pääsivät sopuun työurien pidentämisestä kehysriihen alla. Neuvottelujen kariuduttua tarvittiin hallituksen ministeri suureen ratkaisuun. Työministeri ja SAK:n entinen puheenjohtaja Lauri Ihalainen sai lopulta sovun aikaan - vaikka tilanne näytti jo mahdottomalta. Työurien pidentäminen on hyvä esimerkki siitä, miten työmarkkinajärjestöt eivät näytä saavan enää mitään keskenään aikaiseksi.

Vaikka monet päätetyistä toimista ovat kovia, on syytä uskoa, että ne auttavat pitkällä tähtäimellä: jos jokainen tekee hieman pidempää työuraa, niin palvelut ja eläkkeet pystytään turvaamaan paremmin.

Keskimääräisen eläkkeellesiirtymisiän odotetaan ratkaisujen myötä nousevan noin 1-1,2 vuotta. Toivon todella, että näin käy. Keskeinen syy nousuun on, että työttömyyseläkeputkeen pääsee jatkossa vasta vuotta myöhemmin.

Työttömyyseläkeputkea on käytetty irtisanomisten "pehmeänä" keinona, joka on vienyt työvoiman piiristä paljon työkuntoista ja -haluista väkeä. Se on ollut sekä työntekijäpuolen että työnantajajärjestöjen suosima keino. Putken katkaisulla ei ole mitään merkitystä, ellei ikääntyneitä oteta töihin ja pidetä töissä. Nykyisillä työmarkkinoilla jo 50-vuotias on monesti liian vanha. Ratkaisevaa on suuri asennemuutos, jossa kokemus nostetaan jälleen arvoonsa.

Ratkaisu oli parempi kuin ei mitään. Jäin kuitenkin kaipaamaan avauksia siitä, miten ihmiset pidetään mukana ja saadaan jaksamaan. Työterveyshuolto on tärkeää, mutta se ei pysty ratkaisemaan huonojen esimiesten ongelmaa. Yhä useampi kokee, ettei pysty vaikuttamaan työhönsä riittävästi. Työuupumusta pystytään ehkäisemään ennalta ja työpaineita vähentämään. Turha kiire pois!

Työkyvyttömyyseläkkeelle pitää päästä. Mutta sieltä pitää myös päästä pois. Muissa Pohjoismaissa työeläkkeen voi jättää lepäämään huomattavasti pidemmäksi aikaa kuin Suomessa. Siten eläkkeellä oleva voi turvallisesti kokeilla työhön paluuta. Työministerinä huomasin, että tietoa ongelmista on riittävästi. Tieto on vain otettava käyttöön työpaikkatasolla. Miten hallitus ja työmarkkinajärjestöt edistävät tiedon käyttöönottoa? Se on seuraava tehtävä.

Muodollinen eläkeikä ei vielä nouse 65 vuoteen. Kaikki tietävät, että se on jossain vaiheessa edessä.

Ehdotetut toimet auttavat myös hallituksen talousurakkaa. Leikkaukset ja verojen korotukset jäävät ennakoitua pienemmiksi.