— Tarja Cronberg

Nyt on nuorten vuoro

Viime viikolla EU:n jäsenmaat hyväksyivät suosituksen nuorisotakuusta. Jäsenmaiden pitäisi varmistaa, että alle 25-vuotiaat nuoret saavat työtä, opiskelu- tai harjoittelupaikan neljän kuukauden sisällä.

Vaikka kyse on suosituksesta, joka ei sido jäsenmaita, on Euroopan eilinen päätös hieno uutinen etenkin Vihreille. Olemme olleet EU:ssa eturintamassa takuuta ajamassa.

Päätös osoittaa, että jäsenmaat ovat huolissaan EU:n ennätysmäisistä nuorisotyöttömyysluvuista. Seuraavaksi jäsenmaiden on osoitettava sitoumuksensa toimeenpanemalla takuu. Nuorisotakuun toteuttaminen vaatii sekä EU:lta että jäsenmailta rahaa, mutta toimet tulevat halvemmaksi kuin työttömyyden kustannukset.

Liian raju säästökuuri ei ole johtanut vain työttömyyden rajuun kasvuun, myös köyhyys on lisääntynyt - vaikka sen vähentäminen on ollut yksi EU:n tavoitteista. Julkisia palveluita on leikattu, palkkoja laskettu sekä sosiaalietuuksia leikattu tai lakkautettu. Näköalattomuus on lisääntynyt ja yhteiskuntarauhakin on vaarassa järkkyä pahasti. Pahimmissa kriisimaissa pelko ja väkivalta ovat lisääntyneet.

Nuoret ovat kärsineet eniten. Espanjassa ja Kreikassa joka toinen työmarkkinoilla oleva nuori on toimettomana. EU:n nuorisotyöttömyys on kaksinkertainen yleiseen työttömyystasoon verrattuna. Kolmasosa työttömistä nuorista on ollut vailla työtä yli vuoden. Syrjäytymisvaara on ilmeinen.

Samalla kun työpaikat ovat menneet, on leikattu myös julkisista palveluista, kuten koulutuksesta. Tämä on entisestään pahentanut tilannetta.

Nuorisotakuu voi auttaa tilannetta, jos se otetaan jäsenmaissa tosissaan. EU:n määrärahoja ohjataan takuun toteuttamiseen kuusi miljardia euroa vuosille 2014-2020. Näillä edistetään työllistämistä ja koulutusta jäsenmaiden sisällä, mutta myös nuorison liikkuvuutta. Se lisää nuorten mahdollisuuksia löytää työtä - ja työnantajia löytämään työntekijöitä esimerkiksi EU:n laajuisen EURES-työnhaun kautta. Esimerkiksi muista EU-maista tulleita sairaanhoitajia on jo työllistetty paljon Pohjoismaihin.

Myös suomalaiset nuoret hyötyvät nuorisotakuusta. Vaikka Suomi on ollut esimerkkinä EU:n takuulle, ei Suomen tilanne ole erityisen hyvä. Uusi nuorisotakuu on tullut voimaan vuoden alussa ja sen tavoitteisiin on vielä matkaa. Suomen nuorisotyöttömyys on 21 prosenttia. Se on peräti kolminkertainen yleiseen työttömyyteen verrattuna. Lisääntyneet työ- ja opiskelumahdollisuudet muissa EU-maissa ovat tärkeä lisä Suomen nuorisotakuun työkalupakkiin. Ne pitää ymmärtää ottaa täysillä käyttöön myös meillä.

Työllisyys pitää oppia koko EU:ssa ymmärtämään sijoituksena, samalla tavalla kuin koulutus on jo totuttu näkemään. Se on tuottava sijoitus siinä mielessä, että työttömyyden ja syrjäytymisen kustannuksilta vältytään.

Tärkeää on ymmärtää myös tulevien vuosikymmenten haasteet. EU:n väestö ikääntyy ja huoltosuhde kasvaa merkittävästi. Emme voi olettaa, että eläkepommi saadaan maksettua, jos nuoret ikäluokat eivät pääse työelämään kiinni.