— Timo Juurikkala

Luonnonvarainministeriö syytä torjua

Keskustan varapuheenjohtaja Antti Rantakangas selitteli keskiviikon Helsingin Sanomissa eduskuntapuheitaan ympäristöministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön yhdistämisestä luonnonvarainministeriöksi. Asia ei selittämällä parane - lainaus Rantakankaan omasta suusta kertoo oleellisen: "Uskon, että sen kautta saataisiin tehoa luonnonvarain hyödyntämiseen." Perustelu ympäristöministeriön lakkautukselle on siis kaikessa raadollisuudessaan se, että maamme luonnonvarojen laajamittainen ja sumeilematon hyväksikäyttö ympäristö- ja luontoarvoista piittaamatta kävisi mahdolliseksi. Uskomatonta mutta totta.

Lisääntyvien ympäristöongelmien ja ilmastonmuutoksen maailmassa vahvan ympäristöhallinnon tarve on tällä hetkellä suurempi kuin koskaan. Juuri nyt tarvitsemme tarkkaa, puolueetonta ja luonnontieteisiin perustuvaa tietoa siitä, mitkä ovat toimintojemme todelliset vaikutukset luontoon ja ilmastoon. Lyhytnäköinen talouselämän etujen korostaminen ympäristöarvojen kustannuksella kääntyy nopeasti yhteiseksi tappioksi.

Suomen ympäristöhallinnon toimivuus on saanut paljon myös kansainvälistä tunnustusta. Siitä ovat ottaneet oppia niin entisen itäblokin maat kuin monet länsimaatkin. Ympäristöhallinto on luonnon- ja ympäristönsuojelun lisäksi edistänyt maassamme työllisyyttä, maaseudun elinvoimaisuutta ja luonnon monimuotoisuutta. Ympäristöministeriön asemaa pitää nykyaikana ennemminkin vahvistaa, esimerkiksi muodostamalla siitä ympäristö- ja ilmastoministeriö.

Keskustan varapuheenjohtaja Rantakankaan puheenvuoro saattaakin olla osa laajempaa kansallisomaisuuden uusjakoa havittelevaa liikehdintää maassamme. Tuoreimpina esimerkkeinä tästä ovat aikeet organisoida metsähallitus uudelleen tehometsätalouden ehdoilla, kansallispuistojen koskemattomuuteen puuttuminen Pallaksen hotellirakennushankkeessa sekä yhä uudestaan toistuvat vaatimukset koskiensuojelulain muuttamisesta. Näistä "hankkeista" päällimmäiseksi jää käteen se, että kansallisia aarteitamme ollaan huoletta valmiita valuttamaan liike-elämän taskuihin, kansalaisten yhteiseksi tappioksi.

Vihreiden perustavaa laatua olevan näkemyksen mukaan ympäristöministeriöllä on selkeä paikka ja tarve valtionhallinnossa, eikä sen yhdistämisellä maa- ja metsätalousministeriöön ole saavutettavissa yhteiskunnan kokonaisedun kannalta etua, päinvastoin. Suomalainen ympäristöhallinto toimii eduskunnan hyväksymän, voimassa olevan lainsäädännön puitteissa.

Itsenäinen ympäristöministeriö toimii nyt ja tulevaisuudessa tarpeellisena turvavyönä pahimpien ympäristön ja talouden törmäyskurssien varalle. Vahva ympäristöhallinto rauhoittaa ja vähentää ympäristön kestokykyyn kohdistuvia ylilyöntejä.