— Timo Juurikkala

Gallupkikkailua

Energiateollisuus julkaisi eilen TNS Gallup Oy:ltä tilaamansa mielipidekyselyn ydinvoimasta. Tulokset olivat ydinvoimalle melko myötäsukaisia, mutta tarkempi analyysi herättää myös kysymyksiä.

Tutkimuksessa kysyttiin tuhannelta kansalaiselta, että millainen on heidän ”yleissuhtautumisensa ydinvoimaan energialähteenä Suomen oloissa”. Myönteisten vastausten osuus oli hieman alle 50 prosenttia.

Vihreät eivät ole esittäneet Olkiluoto 3:n rakennustöiden keskeyttämistä taikka olemassa olevien ydinvoimaloiden purkamista lähimpinä vuosikymmeninä. Vihreidenkin ”yleissuhtautuminen ydinvoimaan” on siis myönteistä?

Mielipidekyselyiden tuloksiin vaikuttaa vahvasti se, miten kysymykset on muotoiltu. Tuoreista ydinvoimakyselyistä on saatu myös toisensuuntaisia tuloksia.

Esimerkiksi Taloustutkimuksen Ylelle tekemässä kyselyssä viime vuoden elokuussa lisäydinvoiman vastustajia oli selvästi enemmän kuin kannattajia (55 % vastaan ja 38 % puolesta). Yle kysyi muun muassa: ”Kannatatteko viidennen reaktorin lisäksi lisäydinvoiman rakentamista Suomeen?”

Seitsemättä ja kahdeksatta ydinvoimalaa kannatti Ylen kyselyssä vain pieni vähemmistö (8 ja 7 %). Jopa Kokoomuksen äänestäjien keskuudessa yksi uusi ydinvoimala tuntuu riittävän: vain 15 % kannattaa seitsemännen ja 12 % kahdeksannen ydinvoimalan rakentamista. Puoluejohdon linjauksilla näyttää olevan varsin ohut kannatus.

Takavuosina erilaiset mielipidetiedustelut ovat antaneet vaihtelevia tuloksia suhtautumisesta ydinvoimaan ja sen lisärakentamiseen. Energiateollisuuden tilaamissa kyselyissä trendi on kehittynyt ydinvoimalle myönteiseen suuntaan, mutta muissa gallupeissa vastaavaa kehitystä ei ole näkyvissä.

Gallup-demokratia on omanlaisensa ”taiteenlaji”. Tuloksiin voidaan vaikuttaa taitavalla kysymyksenasettelulla – ja aina jää myös tulkinnanvaraa.

Kirjoittaja on Vihreiden ydinvoimaryhmän puheenjohtaja ja ympäristövaliokunnan jäsen