— Timo Juurikkala

Pallakselle iso hotelli

Tänään eduskunnan täysistunto käsitteli pitkään tahkottua lakimuutosta, jonka myötä Pallas-Yllästunturin kansallispuistossa olevaa hotellia voidaan laajentaa nykyisestä 130:stä aina 320:een vuodepaikkaan saakka.

Suomen kansallispuistot on perustettu alkuperäisen luonnon suojelemiseksi, ja ne muodostavat suojelualueverkostomme rungon. Kansallispuistoja on kutsuttu jopa luonnonsuojelumme kruununjalokiviksi, ja niiden alueella luonnon pitäisi olla valtiovallan erityisessä suojeluksessa.

Rakentaminen ja elinkeinotoiminta ovatkin pääsääntöisesti kiellettyjä kansallispuistojen sisällä. Ainoat poikkeukset ovat Pallas ja Koli, joissa on ollut hotellitoimintaa jo ennen kyseisten kansallispuistojen perustamista.

Vihreiden mielestä Pallaksen hotellin ehdoton maksimikoko olisi 250 vuodepaikkaa. Siihen saakka olisimme voineet venyä, pääosin sillä perusteella, että samassa yhteydessä lähes satapaikkainen asuntovaunualue on poistumassa. Arvioimme, että tässä mitassa ympäristön kuormittuminen ei olisi lisääntynyt ratkaisevasti.

Äänestimme asiasta sekä valtioneuvostossa että eduskunnassa – ja tappio tuli molemmissa.

Ylisuuri uusi hotelli lisää käyttöpainetta ja herkän luonnon kulumista Pallas-Yllästunturin kansallispuiston ydinalueella. Myös jätevesien määrä kasvaa, mikä todennäköisesti lisää rehevöitymistä alapuolisessa vesistössä. Pallas-lain ainoa selkeä hyvä puoli on se, että asuntovaunukenttä poistuu, sillä sellainen sopii harvinaisen huonosti kansallismaisemaan.

Kaikkein vaarallisinta Pallas-laissa on se, että siitä voi muodostua ennakkotapaus. Jos kerran Pallaksella saa rakentaa, niin miksi ei muissakin kansallispuistoissa ja muilla luonnonsuojelualueilla? Jos yritystoiminnan turvaaminen mahdollistaa Pallaksella luonnonsuojelulain vastaisen rakentamisen, niin voiko sama tilanne syntyä muuallakin?

Eduskunnan päätöksessä Pallas-hotellin ennakkotapausluonne pyritään selväsanaisesti kieltämään, mutta rajoja tullaan varmasti koettelemaan jatkossa – vedoten nimenomaan tähän lakimuutokseen.

Pallaksen hotelli on monelle retkeilijäsukupolvelle läheinen ja tärkeä paikka, ja keskeinen osa sen arvoa on ollut hotellitoiminnan pienimuotoisuus. Laaja rakentaminen muuttaa väistämättä paikan luonnetta. Legendaarinen ”Pallaksen henki” on tuskin entisellään laajennuksen jälkeen.