— Timo Juurikkala

Keskusta ja SDP jatkavat ydinvoimakiemurtelua

Keskusta ja SDP jatkavat matkaa vaaleihin ydinvoiman suhteen sammutetuin lyhdyin. Puolueiden puheenjohtajat Mari Kiviniemi ja Jutta Urpilainen eivät ole saaneet kakistettua ulos selvää kantaa ydinvoiman lisärakentamiseen seuraavalla hallituskaudella.

Vihreät on useaan otteeseen julkisesti haastanut keskustan ja SDP:n ilmoittamaan todellisen kantansa ydinvoiman lisärakentamiseen - tuloksetta. Viimeksi viikonloppuna Demarien ympäristötyöryhmän puheenjohtaja Susanna Huovinen lähetti julkisuuteen kiihtyneen kannanoton, jossa hän kieltäytyi vastaamasta itse kysymykseen.

SDP haluaa ilmeisesti kumartaa yhtä aikaa sekä ydinvoimaa vastustavan suomalaisten enemmistön että sitä kannattavan vähemmistön suuntaan.

Hallitukselle ydinvoimaluvat esittänyt Mauri Pekkarinen (kesk) on puolestaan vaatinut Vihreitä kertomaan, miten Suomen sähkön tarve voidaan tyydyttää ilman lisäydinvoimaa. Pekkarinen tietää hyvin, että Vihreät esitti viime vuonna toteuttamiskelpoisen tavan turvata teollisuuden ja kotien kohtuuhintainen sähkön saanti omassa vihreän kasvun mallissa, joka on luettavissa osoitteessa http://www.vihreat.fi/ydinvoima

Keskustan Kiviniemi ja SDP:n Urpilainen ovat tähän asti tyytyneet toistamaan, etteivät he halua ratkaista mahdollista uutta ydinvoimalupaa hallitusohjelmassa, eivätkä halua kirjata päätöstä ydinvoimasta hallitusohjelmaan. Tämä on SDP:ltä ja Keskustalta halpa silmänkääntötemppu.

Kysymyksemme kuului: ovatko Kiviniemi ja Urpilainen valmiita sitoutumaan siihen, että seuraava hallitus ei myönnä periaatelupaa uusille ydinvoimaloille?

Vastaus ei voi olla se, että "ydinvoimaa ei pidä kirjata hallitusohjelmaan". Vastauksen on oltava se, mitä SDP ja Keskusta äänestävät, mikäli esimerkiksi Fortum jättää hakemuksen seuraavalla hallituskaudella. Tähän kysymykseen vastaamista Tähän kysymykseen vastaamista SDP ja Keskusta yrittävät vaalien alla välttää kuin ruttoa.

Vihreät on ainoa eduskuntapuolue, joka on yksimielisesti ja johdonmukaisesti vastustanut lisäydinvoimaa kaikissa päätöksenteon vaiheissa. Vihreiden toiminta uusien ydinvoimaloiden torjumiseksi on kuvattu seikkaperäisesti puolueen sivuilla.

Vihreiden toimet ydinvoiman torjumiseksi tällä vaalikaudella

Vihreiden vaihtoehdot ydivoiman lisärakentamiselle