— Tommi Hämäläinen

Opintorahan korottamatta jättäminen oli pettymys

Tiistaina 19. joulukuuta eduskunnan budjettiäänestyksessä äänestettiin ensi vuoden opintorahan korottamisesta. Korottaminen meni nurin äänin 105-82. Opposition möly oli aiheellinen, koska monet hallituspuolueiden kansanedustajat, jotka syksyn aikana olivat lupailleet tai vaatineet korotusta, äänestivät lopulta korotusta vastaan. Vaalien lähestyessä opiskelijat ovat olleet suuri ryhmä, jolle ehdokkaat ovat antaneet lupauksiaan. Nyt budjettiäänestyksen jälkeen hallituspuolueiden edustajien kielen väri opiskelijoiden suuntaan puhdistunee normaaliksi. Kulttuuriministeri Tanja Saarelan poissaolo äänestyksestä ei liene sattuma. Muistan itse hyvin kun Lappeenrannassa pidettiin suuri opiskelijoiden mielenosoitus opintorahan korottamisen puolesta. Tapahtumassa puhui kaksi istuvaa hallituspuolueen kansanedustajaa. Ainut selkärankainen kansanedustaja oli keskustan Kimmo Tiilikainen, joka selvästi tiesi tulevan ja kertoi sen avoimesti kuulijoille. Hän sai myös laimeimmat taputukset. Politiikassa irtopisteiden keräämistä tapahtuu puhumalla sitä itseään. (Tämä kirjoitus on julkaistu Etelä-Saimaa lehden lukijat palstalla 29. joulukuuta.)