— Touko Aalto

Aalto ja Mikkonen: Urheilijat uurnille!

Helsingin Sanomat ennakoi Suomen jääkiekkomaajoukkueen äänestysprosentin jäävän alhaiseksi. Minskissä on ennakkoäänestysmahdollisuus keskiviikosta perjantaihin Ruotsin suurlähetystössä. Toimittajan kysellessä torstaina joukkueen jäseniltä halukkuutta lähteä äänestämään ainoastaan kakkosvalmentaja Lauri Marjamäki ilmoittautui. Hänkin myöhemmin perui reissun.

Leijonien haluttomuus lähteä äänestämään päivänä, jolloin valmistauduttiin illan tärkeään peliin, on ymmärrettävä. Vaikka halua olisi ollutkin, niin pelipäivän ennakkoon valmiiksi mietittyä ohjelman muuttaminen yllättäen on hankalaa. Tämän vuoksi maajoukkueen johdon olisi pitänyt huomioida kisojen kanssa päällekkäin ajoittuvat EU-vaalit jo ennakkoon. Joukkueelle olisi pitänyt tarjota mahdollisuutta käydä äänestämässä pelittömänä päivänä.

Mikä olisikaan ollut hienompaa mainosta niin leijonille itselleen sekä demokratialle kuin sosiaalisessa mediassa leviävät kuvat siitä, kuinka leijonajoukko käyttää äänestysoikeuttaan.

Äänestäminen on Suomessa vapaaehtoista, mutta demokratia on yhteiskuntamme perusarvo. Siksi maatamme edustavien leijonien toiminta demokratian edistämiseksi olisi ollut tärkeä viesti. Erityisesti tänä aikana, kun äänestysprosentti eurovaaleissa tuntuu jäävän alhaiseksi, on kaikki kannustus äänioikeuden käyttämiseksi tärkeää. Puhumattakaan siitä, että jääkiekon MM-kisat järjestetään demokratian irvikuvana tunnetussa maassa.

Vaalipäivänä sunnuntaina 25.5. monet kotimaiset sarjajoukkueet ovat pelimatkalla. Kotimaassa on onneksi mahdollisuus äänestää ennakkoon tiistaihin 20.5. saakka. Haastammekin kaikki urheilujoukkueet, joille sattuu peli vaalipäiväksi, käyttämään äänioikeuttaan eurovaaleissa jo ennakkoon. Äänestyskäynnin voi sopia tehtäväksi porukalla ennen tai jälkeen harjoitusten tai sovittaa sen vaikkapa pelireissun yhteyteen.

Europarlamentissa ei pelata Suomi-joukkueena, vaan MM-kisojen sijaan se muistuttaa enemmän NHL:ää, jossa suomalaisiakin on monessa joukkueessa. Aivan samoin eri urheilujoukkueiden jäsenillä on omanlaisensa arvomaailmansa, jonka perusteella kukin valitsee ehdokkaansa. Tärkeää demokratian toteutumiseksi on, että mahdollisimman moni käyttää äänioikeuttaan ja myös urheiluseurojen tulisi tähän kannustaa. Demokratia ei maailmalla ole itsestäänselvyys.

Ennakkoäänestyspaikat koko maassa löytyy täältä: http://tulospalvelu.vaalit.fi/EPV2014/fi/kuntalista.html

Aalto ja Mikkonen haastavat lähettämään teidän joukkueesta kuvia matkalla äänestämään avainsanoila #joukkueenäänet #sportvote

Varapuheenjohtaja Touko Aalto pelasi yli kymmenen vuotta jääkiekkoa Joensuun Jokipojissa/Kiekkokarhuissa ja kolme vuotta Joensuun Josbassa salibandya. Nykyään Aalto harrastaa pallopelejä sekä voimailua.

Varapuheenjohtaja Krista Mikkonen työskenteli SLU:n aluejärjestön seurakehittäjänä v. 2006-2013, nuorempana hän pelasi lentopalloa Korian Ponnessa ja Joensuun Prihoissa sekä pesäpallo KJK-pesiksessä.