— Touko Aalto

Stubb ja Rinne, kaksi kysymystä

Valtioneuvosto päättää tänään Fennovoiman ja Rosatomin ydinvoimahankkeen periaateluvan myöntämisestä ja asian käsittelyn viemisestä eduskuntaan sekä myös mahdollisesti Teollisuuden Voiman hakemuksen käsittelystä.

Arvoisa pääministeri Alexander Stubb,

olette todennut ansiokkaasti Ukrainan kriisin aikana, että emme voi seurata sivusta, kun itsenäisen valtion suvereniteetti on uhattuna. Omien sanojenne mukaan ei ole kovin valtiomaista olla ensin asettamassa pakotteita ja sitten haluta niistä eroon. Ja ennen kaikkea ajattelette, että kaikki ei voi olla kaupan. Etenkään periaatteet.

Hyväksymällä Fennovoiman ydinvoimahankkeen emme ole pelkästään seuraamassa sivusta, kun itsenäisen valtion suvereniteetti on uhattuna vaan olemme suoraan tukemassa Putinin hallintoa. Hallintoa, joka on jo liittänyt osan Ukrainasta itselleen, rikkonut räikeästi kansainvälistä oikeutta sekä osallistunut aseelliseen konfliktiin tukemalla venäläismielisiä separatisteja Itä-Ukrainassa. Kuinka suoraselkäistä on olla ensin tiukasti yhteisessä rintamassa muiden EU-maiden kanssa Venäjän toimia vastaan ja samanaikaisesti sitoa Suomen energiatulevaisuuden ja maineen vuosikymmeniksi riippuvaiseksi Kremlin suorassa ohjauksessa olevasta valtionkorporaatio Rosatomista?

Alexander Stubb, onko kaikki sittenkin kaupan?

Arvoisa valtiovarainministeri Antti Rinne,

teille työllisyys on ollut hallituksen ykkösasia. Olette linjannut erinomaisen hyvin, että teollisuuden uusiutumisessa nimenomaan biotalous, energiatehokkuus ja energiatuotannon hajauttaminen luovat uutta suomalaista osaamista, jolla kiihdyttää vientiämme.

Kannattamalla sekä Fennovoiman että Teollisuuden Voiman ydinvoimalahankkeita hylkäätte biotalouden ja hajautetun energiatuotannon edistämisen, joiden puolesta olette puhunut. Ydinvoima on erittäin keskitetty energiaratkaisu, joka perustuu ulkomaiseen osaamiseen, teknologiaan – ja pitkälle myös vierastyövoimaan. Ydinvoima edustaa myös energiatehokkuuden vastavoimaa. Jos työllisyys olisi hallituksen ykkösasia, kalliin ja riskialttiin ydinvoiman odottelun sijaan resurssit kohdennettaisiin bioenergian, auringon, tuulen ja muiden kotimaisten hajautettujen vaihtoehtojen käyttöönottoon. Kotimainen energia luo työpaikkoja kaikkialle Suomeen.

Antti Rinne, eikö suomalainen työ kelpaa?