— Touko Aalto

Sote-uudistuksen suurin ongelma on kokoomus

Sote-uudistus on kulkenut eteenpäin hallitusohjelmasta myrskyjen läpi ex-pääministeri Kataisen asettamaan koordinaatioryhmään ja osaksi rakennepoliittista ohjelmaa. Lopulta hallitus- ja oppositiopuolueet saavuttivat historiallisen sote-sovun 23.3.2014. Samana päivänä järjestetyssä tiedotustilaisuudessa entinen pääministeri Jyrki Katainen korosti, että kyseessä ei ole vesitetty kompromissi, vaan todellinen uudistus. Katainen hehkutti, kuinka puolueet ovat löytäneet yhteisen sävelen, jolla uudistetaan sosiaali- ja terveyspalveluita ja että kyseessä on Suomen tulevaisuuden kannalta suuri ratkaisu.

Sote-järjestämislain keskeisistä pykälistä ja jatkotoimista päästiin ratkaisuun 25.6.2014 parlamentaarisessa valmisteluryhmässä. Pääministeri Stubbin hallitus sitoutui Kataisen hallituksen yhdessä oppositiopuolueiden kanssa tekemään linjaukseen sote-uudistuksesta. Kaikkien puolueiden yhteinen valmistelutyö ja yksimielisyys mahdollistivat sen, että varsinainen lakiluonnos saatiin lausuntokierrokselle 18.8.2014, josta se palautui takaisin 14.10.2014

Lausuntakierroksella ollut lakiluonnos vastaa puolueiden puheenjohtajien yhteistä ja yksimielistä sopimusta. Kaikilla puolueilla oli edustus parlamentaarisessa ohjausryhmässä, joka kokoontui 28 kertaa.

Tähän mennessä kaikki näytti hyvältä. Kaikki puolueet ovat jättäneet kansanterveydellä politikoinnin ja irtopisteiden keruun syrjään keskittyen yhteiseen lopputulokseen. Tätä työrauhaa kunnioitettiin hyvin, kunnes kokoomus päätti kaiken yhdessä tehdyn työn ja kuulemiskierroksen jälkeen kertoa julkisuudessa, että yksimielisesti valmisteltu sopimus ei kelpaa.

Kokoomusta hiertää nyt julkisuudessa se, että yksityisiä palveluntuottajia ei nosteta lakiesityksessä samalla viivalle kuntien ja kuntayhtymien kanssa vastaamaan palveluiden tuotantovastuusta.

Lakiesityksessä kunnat ja kuntayhtymät voivat hyödyntää palveluiden tuotannossa omaa toimintaa, kuntien ja kuntayhtymien välistä yhteistoimintaa sekä ostopalveluita ja palveluseteleitä. Järjestämispäätöksessä palveluiden tuottamisvastuussa oleva kunta tai kuntayhtymä on ostopalveluiden hankkija sekä palvelusetelin antaja. Eli yksityisten palveluntuottajien asema turvataan samalla tapaa kuin tälläkin hetkellä. Kokoomus pitää yksin kiinni ajatuksesta, että tulevaisuudessa kuntien ja maakuntien kokoisten kuntayhtymien alueella palvelujen tuotantovastuu voisi olla yksityisillä palveluntuottajilla. Miltä kuulostaisi ajatus maakunnan kokoisesta Attendo-alueesta?

Kaikki muut puolueet tahtovat pitää yksityisen ja kolmannen sektorin osana sote-palveluiden tuotantoa, mutta kukaan muun kuin kokoomus ei tahdo antaa kokonaista tuotantoaluetta markkinoiden haltuun.

Jokainen puolue on joutunut luopumaan jostain sote-sovussa. Demarit joutuivat luopumaan väestöpohjiltaan pienten kuntien sote-palveluiden järjestämisvastuusta ja keskusta ei saanut läpi pitkäaikaista tavoitettaan maakuntamallista. Kompromissi tarkoittaa sitä, että kaikki löytävät yhteisesti sellaisen neuvottelutuloksen, jonka kanssa pystytään elämään. Kompromissilla on jotain arvoa, jos kaikki sopimusosapuolet pitävät kiinni yhteisestä sopimuksesta.

Sote-uudistuksen suurin ongelma ei ole mikään yksittäinen ratkaisumalli tai edes perustuslaki. Suurin ongelma on kokoomus.

Kokoomuksen on turha enää yrittää puhua vastuunkannosta sen jälkeen, kun se yksipuolisesti yrittää rimpuilla eroon kaikkien puolueiden yhteisestä sopimuksesta.

Niin Kataisen kuin Stubbin hallitusten suurin ongelma on liittynyt kyvyttömyyteen tehdä päätöksiä. Ainoa eteenpäin mennyt rakenteellinen uudistus on ollut eläkeratkaisu. Senkin tekivät työmarkkinajärjestöt, ei hallitus. Sote-sopu antoi uskoa siihen, että yksi vaalikauden tärkeimmistä uudistuksista sentään etenisi. Mutta kokoomus näyttää heittävän työrukkaset nurkkaan myös sote-uudistuksen suhteen.

Kaikki lakiesityksen ongelmat ovat korjattavissa, jos tahtoa on. Kaikilta muilta puolueilta tuota tahtoa ja vastuukantokykyä löytyy. Pallo on nyt kokoomuksella. Jos kokoomus pelaa sote-uudistuksen seuraavalle vaalikaudelle, kokoomus pelataan vastavuoroisesti ulos sote-uudistuksesta seuraavalla vaalikaudella.