— Touko Aalto

Kuplakeskustelua

Touko Aalto ja Teuvo Hakkarainen kuntosalilla.

Touko Aalto ja Teuvo Hakkarainen Viitasaaren voimailusalilla joulun alla 2013.

Olin eilen kiitoskahveilla Jyväskylän kävelykadulla halaten ja jutellen yli kolme tuntia erilaisten ihmisten kanssa enkä havainnut minkäänlaista kuplaantumista. Kuplakeskustelu kuulostaa poliitikkojen keskinäiseltä kähinältä. Kansan syvistä riveistä en ole tätä havainnut. Ja olen kiertänyt ympäri Keski-Suomea ja Suomea jo monta vuotta, käyden kirjastoissa, kahviloissa, kapakoissa, huoltoasemilla ja toreilla.

Olen aina korostanut, että hyvällä tai huonolla idealla ei ole puoluekirjaa eikä kaikki viisaus ole koskaan yhdessä puolueessa. Oma elämänohjeeni on myös se, että pyrin tapaamaan mahdollisimman erilaisia ihmisiä mahdollisimman erilaisissa paikoissa. Vain tällä tavoin, kasvotusten kohdaten, voi mahdollistaa ymmärryksen laajentamisen puolin ja toisin.

Sen sijaan, että etsimme toisista ihmisistä ja toisista puolueista asioita, jotka erottavat meitä, tulisi meidän aina ensin etsiä asioita, jotka meitä yhdistävät. Puolueilla ja poliitikoilla on valta vaikuttaa myös siihen, miten ihmiset suhtautuvat toisiinsa omassa arjessaan.

Esitän yhden toiveen tulevalle eduskuntakaudelle. Ihmiset voivat ottaa kovastikin yhteen kaukalossa, mutta kaukalon ulkopuolella tulisi kansaa edustavien ihmisten näyttää esimerkkiä yhteistyökyvystä.