— Touko Aalto

Talvivaaran kohtalon hetket taas käsillä

Touko Aalto

Hallitus päättää tällä viikolla Talvivaaran kaivoksen kohtalosta. Jos kaivoksen ylösajoa päätetään jatkaa, tarkoittaa se veronmaksajille uutta, noin 200 miljoonan euron lisälaskua.

Jo aiemmin tänä vuonna hallitus on antanut Talvivaaralle 38,5 miljoonaa euroa. Vihreät esitti jo vuosi sitten, että kaivos ajetaan hallitusti alas. Rahat voitaisiin käyttää huomattavasti järkevämmin ja suunnata ne Kainuun luonnon suojelemiseen, tapahtuneiden ympäristövahinkojen korjaamiseen ja alueen työllisyyden tukemiseen.

Nyt kritiikki Talvivaaran piikin auki pitämisestä on lisääntynyt ja yhä useampi poliitikko puolueeseen katsomatta on alkanut taipua kaivoksen hallitun alasajon kannalle. Samalla kaivosta nyt pyörittävä Terrafame tekee uusimman temppunsa ja nostaa arvionsa kaivoksen alasajosta aikasemmasta noin 300 miljoonasta 500 miljoonaan euroon. Yhtiö luo hallitukselle paineita lisärahoitukseen ja yrittää taivutella epäröivät poliitikot tukemaan lisärahoitusta.

Kaivosta sulkiessa myös sen olemassa olevat malmikasat hyödynnetään, mikä kattaa arviolta 150 miljoonaa euroa alasajon kustannuksista. Terrafamen mukaan alasajon yhteydessä joudutaan tekemään myös merkittäviä vedenpuhdistukseen liittyviä investointeja. Samat investoinnit tulee kuitenkin tehdä myös siinä tilanteessa, että kaivoksen toimintaa jatkettaisiin.

Olennaista on, että välttämättömät kustannukset joudutaan kohtaamaan joka tapauksessa. Joudutaanko jatkossa kohtaamaan myös pakollisten investointien päälle tuleva kannattamattoman kaivoksen tukeminen? Tämä kaikki raha on pois veronmaksajilta – ja sitä kaivattaisiin nyt kipeästi Kainuussa ympäristönsuojeluun ja työllisyyden parantamiseen.

Koko kuvio muuttui entistä erikoisemmaksi, kun Yle uutisoi, ettei se ole saanut Kainuun ELY-keskukselta pyytämiään Talvivaaran kaivoksen alasajoa koskevia arvioita. Ylen mukaan työ- ja elinkeinoministeriö antoi toimitukselle vain listauksen sen hallussa olevien asiakirjojen otsikoista. Olen tänään jättänyt itse kiireellisen tietopyynnön ministeriön vastaavalle virkamiehelle alasajon kustannusten arvioista saadakseni kyseiset asiakirjat.

Kun tähän järjettömyyteen lisätään tieto Nuasjärven purkuputken toimimattomuudesta ja toteutuneista ympäristöhaitoista, on todettava vain yksi asia: se ei ole tyhmä, joka pyytää, vaan se, joka antaa lisärahaa kerta toisena jälkeen. Vieläpä ilman käsitystä, miten kaivos saadaan kannattavaksi ja ilman välttämättömiä asiakirjoja.