— Tuija Brax

Saamelaiskulttuurikeskus tulee - vihdoinkin!

Brax Tuija Hallituksen ensimmäinen kehysriihi sujui erittäin tiukan menokurin hengessä ja rahaa ei juuri jaettu, mikä on aivan ymmärrettävää mm. siksi, että kuntien talouteen merkittävästi vaikuttavat tulopoliittiset neuvottelut ovat vielä kesken. Monet vihreille tärkeät asiat, kuten joukkoliikenteen tuet, jäivät toistaiseksi alakanttisiksi.

Tämän niukkuuden keskellä sain kuitenkin hyväksynnän esitykselleni, kun Saamelaiskulttuurikeskus vihdoin päätettiin toteuttaa. Saamelaiskäräjät saavat nyt oman parlamenttitalon, ja keskukseen sijoittuu laaja kirjo kulttuuritoimintoja: suunnitelmissa on mm. kirjasto, elokuva- ja musiikkikeskus, koulutus- ja konferenssitilat jne.

Hanke päässee alkuun jo tänä vuonna, jos vain hankkeen teknisestä toteutuksesta vastaava Senaattikiinteistöt pystyy laittamaan arkkitehtikilpailun liikkeelle. Tavoiteaikataulu keskuksen avaamiselle on viimeistään vuonna 2011. Vaikka kaikki tarvittavat poliittiset periaate- ja rahoituspäätökset on nyt saatu valmiiksi, aikataulun vahtimisessa on vielä työtä. Lapissakin rakentamisessa on meneillään kiivas tahti ja hankkeen kustannusten kurissapitämiseksi on osattava ajoittaa hanke oikein.

Hanketta on valmisteltu ja suunniteltu Saamelaiskäräjävetoisesti jo pitkään, tässä linkki kotisivuille.

Onnittelut Saamelaiskäräjille ja  puheenjohtaja Pekka Aikiolle. Kiitokset sinnikkäästä työstä asian ajamisessa!

Kiitos hallituksen periaatepäätöksestä kuuluu koko hallitukselle, mutta erityisesti haluan kiittää pääministeri Matti Vanhasta ja valtiovarainministeri Jyrki Kataista, joiden tuki on ollut ratkaisevan tärkeä!